Provincie gaat meer doen voor lager opgeleiden

11 mei 2012

Provincie gaat meer doen voor lager opgeleiden

Met een amendement bij het Economisch Plan van de Provincie Noord-Brabant heeft Nurettin Altundal van de SP statenfractie ervoor gezorgd dat de provincie meer zal gaan doen aan de werkgelegenheid voor lager opgeleiden in Brabant. Nurettin Altundal: “Van de 63.000 werklozen in Brabant is ruim de helft lager opgeleid. Wij zijn van mening dat er in Brabant een groot potentieel aan nieuwe (vakmensen) werknemers is onder de werklozen. Door als provincie nu tijdig inspanning te leveren om deze werkwillige werklozen te winnen voor de arbeidsmarkt kunnen we er ook voor zorgen dat het verwachte tekort van 75.000 mensen in 2020, deels opgevangen wordt. Daarnaast vinden wij het belangrijk om nu in te zetten om hoger opgeleid talent voor Brabant te behouden en te binden om in 2020 tot de top 5 van Europese kennis en innovatieregio’s te behoren. Wij zien nu dat veel hoger opgeleid talent uit Brabant vertrekt omdat zij buiten onze regio betere uitdagingen zien en krijgen.”

Het amendement dat de toevoeging aan het voorstel doet om als provincie inspanningen te verrichten om de werkgelegenheid voor lager opgeleiden aan te pakken en daarnaast hoger opgeleiden voor Brabant te behouden, werd mede ingediend door VVD, CDA , PvdA en GroenLinks.

Zie hierbij de volledige tekst van het amendement:

Amendement Arbeidsmarktbeleid

Provinciale Staten van Noord Brabant, in vergadering bijeen op 11 mei 2012
Constaterende dat:
- De provincie in 2020 tot de top 5 van Europese kennis en innovatieregio’s wiltbehoren.
- De arbeidsmarkt de Achilleshiel van de Brabantse Economie vormt en is daarmee ook cruciaal is voor de overige onderdelen van het Economische Programma.
- Het arbeidsmarktbeleid een onderdeel is van het regionale economische beleid en de komende jaren vooral ingezet dient te worden op de versterking van de vraaggerichtheid van het arbeidsmarktbeleid.
- Dat het bedrijfsleven in Brabant behoefte heeft aan goede, gemotiveerde en gekwalificeerde werknemers.
- Het hoger opgeleid talent uit Brabant vertrekt omdat zij buiten onze regio betere uitdagingen zien en krijgen.
- In Brabant er ruim 63.000 werklozen zijn die aan het werk willen gaan. Dat van de werklozen 50% laagopgeleid zijn, een groot deel uit ouderen, allochtonen, vrouwen en jeugdigen (jeugdwerkloosheid) bestaat.
- Dat er tal van redenen zijn dat mensen buiten de arbeidsmarkt kunnen komen te staan of blijven staan en er daarmee geen “inclusieve arbeidsmarkt” is. Dat partijen, inclusief de Provincie, derhalve ook willen inzetten op het agendapunt “iedereen doet mee: een sociaal inclusive Brabant”.
Overwegende dat:
- De arbeidsmarkt de bottleneck is van de Brabantse economie en er een tekort dreigt aan geschikt personeel in alle sectorendat in 2020 kan oplopen tot 75.000 mensen.
- Ongeveer een kwart (400.000 mensen) van de Brabantse beroepsbevolking niet of niet direct beschikbaar is voor de arbeidsmarkt.
- Er in Brabant een groot potentieel aan nieuwe (vakmensen) werknemers is onder de werklozen en deze thans afstand hebben tot de arbeidsmarkt.
- Door de structurele krapte op de arbeidsmarkt van de toekomst een stevige inzet op het verhogen van de arbeidsparticipatie nodig is
- Het belangrijk is om nu in te zetten om hoger opgeleid talent voor Brabant te behouden en te binden om in 2020 tot de top 5 van Europese kennis en innovatieregio’s te behoren.
Besluiten:
Op basis van de gezamenlijke agenda en de specifieke rol van de provincie daarbinnen, de provincie voor de periode 2012-2015 in een aantal actielijnen participeert. Dat onder punt 6 (zesde bullit) van de actielijnen: Inzet op “Iedereen doet mee” (social inclusive Brabant) wordt toegevoegd:
- Dat de provincie met de samenwerkende partijen zich extrazullen inspannen om het tekort aan geschikt personeel in alle sectoren zoveel mogelijk in te vullen door extra aandacht te geven en inspanningen te leveren om de werklozen in Brabant te laten participeren aan de arbeidsmarkt. Hierbij zal vanuit de provincie bijzonder aandacht zijn voor: laagopgeleiden, ouderen, allochtonen, jeugdwerklozen, vrouwen, herintreders, wajongers;
- Dat de provincie met de samenwerkende partijen inspanningen zal leveren tot nieuwe arrangementen arbeidsmobiliteit voor “werk naar werk” en van “werkloze situatie naar werk”;
- Dat de provincie inspanningen zal leveren om de afgestudeerden van het Brabantse Hoger Onderwijsinstellingen te behouden voor Brabantse MKB ondernemers en haar economie;
- Dat in het uitvoeringsprogramma er mogelijkheden komen om projecten, initiatieven en desnoods speciale pilots te starten vanuit de vraaggerichtheid van het arbeidsmarktbeleid en om de participatie van de werklozen en de genoemde doelgroepen te vergroten.