Bouwstop geiten- en schapenfokkerijen

2 mei 2012

Bouwstop geiten- en schapenfokkerijen

Op de Statenvergadering van 12 mei vindt besluitvorming plaats over een aantal wijzigingen van de Verordening Ruimte. Eén daarvan betreft een algehele bouwstop voor intensieve geiten- en schapenhouderijen. Naar aanleiding hiervan heeft SP-Statenlid Veerle Slegers schriftelijke vragen gesteld:

De huidige realiteit in Brabant is die van de reeds langlopende maatschappelijke discussie over intensivering van de veehouderij in Brabant, van aan die veehouderij gerelateerde grootschalige gezondheidsproblemen als de Q-koortsepidemie, en van een bestuurlijk visiedocument waarin het provinciebestuur een nieuwe weg inslaat voor ruimtelijke ontwikkelingen in het buitengebied. Volgens de Sp-fractie mag de Verordening Ruimte geen enkele opening bieden voor ontwikkelingen die op grond van deze realiteit ongewenst zijn.

1. Volgens het Brabants Dagblad van zaterdag 28 april j.l. is het onduidelijk of een geiten- of schapenhouder die al vóór 12 december 2009 een vergunning bezat of een bouwaanvraag had ingediend nu wel of niet mag bouwen. Klopt dit?

2. Zo ja, wilt u ervoor zorgen dat Provinciale Staten vóór 12 mei aanstaande een voorstel voorgelegd krijgen voor waterdichte reparatie van genoemde omissie zodat de maatschappelijk en bestuurlijk gewenste bouwstop ook echt absoluut en effectief wordt?

3. Kunt u Provinciale Staten -het liefst vóór 12 mei maar in elk geval zo snel mogelijk- een overzicht voorleggen van andere mazen in de Verordening Ruimte die verdere intensivering van veehouderijen faciliteren voordat het Provinciebestuur heeft vastgesteld welke ruimtelijke ontwikkelingen wel en niet maatschappelijk gewenst en dus bestuurlijk wel en niet toegestaan zijn? Zo niet, waarom niet?