SP stelt vragen over gaswinning bij Wijk en Aalburg en Brakel

25 februari 2012

SP stelt vragen over gaswinning bij Wijk en Aalburg en Brakel

De SP-Statenfractie in Noord-Brabant heeft kennis genomen van het artikel van Ron Lodewijks in het Brabants Dagblad van 24 februari 2012 “gaswinning verhuld chemische risico’s”. In het artikel geeft het Brabants Dagblad aan volledige openheid te willen krijgen van Minister Verhagen over het gebruik van chemicaliën bij winning van gas. Naar aanleiding hiervan heeft Fràncy van Iersel van de SP-statenfractie de volgende vragen aan het college van Gedeputeerde Staten gesteld:

1. Bent u op de hoogte van dit artikel?

In het artikel is te lezen dat voor gaswinning bij Wijk en Aalburg twaalf, deels giftige chemicaliën zijn gebruikt. De stoffen werden, vermengd met water en zand, door het Britse mijnbouwbedrijf Northern Petro¬leum Nederland (NPN). De gevolgen voor de volksgezondheid zijn onduidelijk aldus het artikel.

2.Is GS op de hoogte van het gebruik van deze chemicaliën en het verwerkingsproces voor het winnen van gas?
3.Deelt GS de mening dat onderzoek moet worden verricht naar de volksgezondheid nabij en rondom de omgeving van de gaswinning?
Zo ja, gaat de provincie metingen verrichten, zo nee waarom niet?

Gedeputeerde- en Provinciale Staten stelde eerder nadrukkelijk vraagtekens bij de winning van schaliegas in Brabant omdat er nog veel onduidelijk is over de mogelijke risico’s voor milieu, natuur en landschap.

4. Is GS van mening dat in het kader van veiligheid specifieke bedrijfsinformatie over processen van gaswinning zoveel mogelijk openbaar moeten worden gemaakt? (Zo nee, waarom niet?)
5. Zo ja, gaat de provincie in het overleg met Rijk en betrokken gemeenten overleggen over openheid van deze informatie?