Nico Heijmans blijft aan als SP-voorman

14 december 2011

Nico Heijmans blijft aan als SP-voorman

Door Ron Lodewijks. Eerder gepubliceerd in het Brabants Dagblag van dinsdag 13 december 2011
De Brabantse SP-voorman Nico Heijmans kreeg gisterenavond het unanieme vertrouwen van zijn zeven fractiegenoten. De schaarden zich opnieuw onverkort achter het bestuursakkoord met CDA en VVD. "We gaan intern stevig met elkaar in gesprek"

Den Bosch- Nico Heijmans blijft aan als fractievoorzitter van de SP in Provinciale Staten van Brabant. 'Na een pittige discussie' kreeg hij gisterenavond het vertrouwen van de zeven overige fractieleden, zo verklaarde Heijmans na afloop.

Afgelopen vrijdag dreigde Heijmans als fractievoorzitter op te stappen nadat de helft van de SP-statenleden met de oppositie tegen het natuurakkoord tussen staatssecretaris Henk Bleker en de gezamenlijke provincies stemde. Provinciale Staten wezen daardoor het akkoord met een krappe meerderheid af. Heijmans voelde zich in de steek gelaten.
"We hebben elkaar goed de waarheid gezegd en vervolgens afgesproken de komende tijd stevig in gesprek te gaan over de vraag wat het betekent om in een coalitie te zitten", aldus Heijmans die zelf aangeeft ook 'het boetekleed te hebben aangetrokken'.
"Ik zit nu 40 jaar in de politiek en heb iets te makkelijk aangenomen dat fractieleden wel zouden aanvoelen dat oppositie voeren iets anders is dan medeverantwoordelijkheid te dragen voor het bestuur van Brabant."
Tijdens het gesprek is volgens Heijmans ook uitgesproken dat alle fractieleden nog volledig achter het bestuursakkoord staan dat afgelopen voorjaar onder leiding van informateur Hans Wiegel met VVD en CDA werd gesloten.
"En we gaan er ook voor. Ik heb het gevoel dat de kou nu uit de lucht is en dat er de vaste wil is om er samen als team uit te komen. Dat woord is tijdens het gesprek vaak gevallen."
Dat juist de vier SP-statenleden met hun stem tegen het natuurakkoord het partijstandpunt verkondigden, wil volgens Heijmans niet zeggen dat zo'n principiële opstelling heilig is.
"Ook de partijleider, Jan Marijnissen, snapt heel goed dat je binnen een coalitie een iets andere positie hebt. Dat zullen we binnen de hele SP moeten leren".