Schaliegas: bij twijfel, niet boren

5 september 2011

Schaliegas: bij twijfel, niet boren

De SP fractie (in de Provinciale Staten en de Tweede Kamer) is geen voorstander van nieuwe vergunningen voor proefboringen naar Schaliegas. Hutton Energy heeft bij het Ministerie van ELI een aanvraag ingediend om proefboringen te mogen uitvoeren in De Kempen en West-brabant, en in een deel van Limburg. Een groot deel van Brabant is onlangs al toegewezen aan Cuadrilla. Daarnaast zijn er al langere tijd enkele kleinere winnings- of exploratieconcessies in bedrijf. De aanvraag van Hutton Energy heeft grofweg betrekking op het overblijvende deel van Brabant.

Paulus Jansen (SP Tweede-Kamerlid): 'De SP is tegenstander van het afgeven van nieuwe vergunningen voor proefboringen naast de reeds afgegeven vergunning voor Boxtel/Haaren. De reeds afgegeven vergunning voor Boxtel/Haren mag pas geëffectueerd worden zodra het toegezegde nader onderzoek ondubbelzinnig heeft aangetoond dat er geen sprake is van negatieve milieueffecten'.

Vervolgens moeten de resultaten van deze proefboringen afgewacht en door een onafhankelijke partij geëvalueerd worden voor een besluit wordt genomen over de eventuele afgifte van een winningsvergunning. 'Mocht het komen tot de afgifte van een winningsvergunning voor de locatie Boxtel/Haaren, dan wordt een besluit over proefboringen op andere locaties niet eerder genomen dan nadat voldoende ervaring is opgedaan met de effecten van de winning op de locatie Boxtel/Haaren', aldus Paulus Jansen.

Gas is de schoonste fossiele brandstof die beschikbaar is in de transitieperiode naar een duurzame energievoorziening. Nederland beschikte over een grote aardgasreserve, maar deze wordt in hoog tempo gewonnen en zal –bij het huidige winningstempo- over 25 tot 30 jaar uitgeput zijn.

Dat betekent dat we over enkele decennia volledig afhankelijk worden van import, tenzij we nog additionele gasvoorraden ontginnen. Onconventionele voorraden (ook wel schaliegas genoemd) zijn onder Nederlands grondgebied ongeveer even groot van omvang als de Slochterenbel, zij het dat op dit moment nog niet duidelijk is of, en zo ja hoeveel, van deze voorraden daadwerkelijk te ontginnen zijn. Maar het is zeer de moeite waard om te onderzoeken wat de potentie van schaliegas is. De alternatieven (importgas, kolen, kernenergie) zijn uit het oogpunt van ecologie en/of economie ook verre van aantrekkelijk. Verder is van belang om te constateren dat zelfs in de meest verregaande verduurzamingsscenario’s (zoals die van het WWF) de komende 50 jaar fossiele energie een substantiële rol blijft spelen in de energievoorziening.

Met de winning van schaliegas zijn in de afgelopen 15 jaar met name in de VS al de nodige ervaringen opgedaan. Die ervaringen hebben geleerd dat zonder goede waarborgen risico’s optreden voor de vervuiling van grondwater. Ook andere aspecten als geluidoverlast, risico op bodemdaling/aardschokken en aantasting van waardevolle landschappen moeten wat ons betreft goed uitgezocht worden voor er sprake kan zijn van proefboringen.

Er is ook helemaal geen reden om op stel en sprong schaliegas te gaan winnen: de bestaande conventionele voorraden zijn nog goed voor 25-30 jaar productie en het gas wordt in principe in de komende periode alleen maar schaarser (waardoor de opbrengst stijgt). Ook valt te verwachten dat de winningstechnieken in de loop van de jaren efficiënter en schoner worden. Dat gas loopt niet weg.