Moeilijke tijden voor schaapsherders in Brabant

30 augustus 2011

Moeilijke tijden voor schaapsherders in Brabant

Schaapherders in Nederland hebben het moeilijk. De herders moeten hun kuddes inkrimpen en medewerkers ontslaan omdat ze niet meer kunnen rondkomen. Bijna twintig van de ruim dertig schaapherders die het land nog telt, dreigen te moeten stoppen, schrijft het Nederlands Dagblad vandaag. Veel herders komen in de problemen doordat ze geen subsidie meer krijgen. Daardoor lopen ze zo'n 28 duizend euro mis, zegt voorzitter Eric Rhöse van de Landelijke werkgroep professionele schapenhouders.

Op 30 juni sprak de Tweede Kamer al over problemen die schaapsherders ondervinden door grote verschillen in regelingen en beloningen tussen provincies, waardoor herders met onnodig veel bureaucratie worden opgescheept.
Johan van den Hout van de SP-statenfractie heeft de volgende vragen aan het college van Gedeputeerde Staten gesteld:
1. Bent u bekend met de diverse problemen van schaapsherders met betrekking tot hun beloning en provinciale regelingen?
2. Hoeveel schaapskuddes telt Noord-Brabant? Wat is het belang van Brabantse schaapskuddes in het kader van natuurbescherming en landschapsbeheer?
3. Wat doet u of gaat u doen om het eventueel verdwijnen van schaapskuddes uit Brabant te voorkomen, of anderszins te voorzien in de nu door hen uitgevoerde taken?