Duurzame mobiliteit rond Brabantse steden

4 juli 2011

Duurzame mobiliteit rond Brabantse steden

De Brabantse Milieu Federatie (BMF) organiseerde op 29 juni 2011 een discussiebijeenkomst “Duurzame mobiliteit, een flinke uitdaging voor Brabantse steden”. De discussie vond plaats in het kader van het internationale POWER- project van de Europese Unie, waarin de Provincie Noord-Brabant partner is. POWER streeft naar regionale economieën met weinig CO2 – uitstoot. Daarbinnen gaat ITACA-project over verkeersoplossingen met weinig CO2-uitstoot. De BMF is daarvan een van de uitvoerders.

Er heeft al een bijeenkomst met deskundigen over het onderwerp “Duurzame mobiliteit” plaatsgevonden.
Op 29 juni was het bedoeld voor geïnteresseerde burgers (waaronder SP-statenlid Willemieke Arts). Begin juli komt er een gesprek met Brabantse bestuurders.
De deskundigen zoeken oplossingen in meer aandacht voor langzaam verkeer, gedeeld autogebruik, informatica toepassen bij mobiliteit, de auto “als gast in woonwijken”. De burgers dachten daar op 29 juni ook aan, maar dan in minder abstracte bewoordingen. In veel opzichten was het typische beginnersdiscussie: rijp en groen door elkaar, groot en klein, concreet en abstract door elkaar, stokpaardjes. Het was vooral brainstormen. Het is van belang dat de interesse omgezet wordt in een logisch en samenhangend geheel.
Ergens in oktober of november komt er een grote algemene bijeenkomst. Die bevelen wij nu vast aan, want de verduurzaming van het vervoer rond de grote steden is een van de belangrijkste provinciale opgaven van het komende decennium.