Geslaagde avond in Knegsel over mogelijkheden tot geluidsmeting

29 juni 2011

Geslaagde avond in Knegsel over mogelijkheden tot geluidsmeting

Ondanks de hitte waren er een kleine 40 mensen af gekomen op een door het Platform de 10 geboden voor Eindhoven Airport georganiseerde avond over de mogelijkheden om geluid te meten. Dat waren vooral omwonenden en een handvol raadsleden, en ook wat mensen uit St Oedenrode en Veghel. Voor de SP was aanwezig Statenlid Willemieke Arts.
Het woord werd gevoerd door BOW-voorzitter Klaas Kopinga over de eenderde – regeling van Eindhoven Airport en over de redenen waarom de meetpalen daar het nog steeds niet doen. Verder sprak Bernard Gerard namens het Platform over de raadsvragen in Eindhoven en over de actie- en organisatiemogeljkheden met behulp van die data. De hoofdmoot was voor Theo Köhler van Geluidsnet BV over hun mogelijkheden. Hun basale opstelling is gericht op het registreren en uitpeilen van vliegtuiglawaai, maar inmiddels is hun assortissement verruimd tot metingen van andere geluidsbronnen en ook van enkele gassen en fijn stof. Een deel van de resultaten is op Internet toegankelijk en de rest ook als de formele opdrachtgever daartoe overgaat.

De palen
In de regio Eindhoven loopt het nog niet zo hard. Daar heeft alleen de Bestse gemeenteraad definitief besloten tot het plaatsen van drie meetpalen met extra opties.
Elders in Nederland loopt het harder. De provincie Limburg volgt met palen van Geluidsnet de bewegingen van de Awacs. De resultaten zijn al de basis geworden van een fors rapport van Limburgse GGD over het verband tussen herrie en hartklachten. Er is een vergelijkbaar rapport van de Amsterdamse GGD over de situatie rond Schiphol. ( Beide opvraagbaar bij bjmgerard@gmail.com)
Dronten en Lelystad plaatsen nu al palen, aldus Köhler, om het verschil te zien tussen nu en straks als straks (net als hier) het vliegveldje wordt opgestoten in de vaart der volkeren.
In Rotterdam heeft vliegveld Zestienhoven zelf om een offerte van Geluidsnet gevraagd. Geluidsnet heeft overigens hele mooie kaarten gemaakt van de routes, die vliegtuigen daadwerkelijk vliegen in de lucht boven Rotterdam.
Rond Schiphol staan inmiddels 98 geluidsmeetposten, verspreid over 17 gemeenten.
Gemeenten in onze buurt (behalve Best) geven drie negatieve standaardreacties die uitleggen waarom het hier nog niet zo hard loopt.
a) Vliegtuiglawaai is niet gebonden aan een wettelijke norm (behalve inmiddels bij Schiphol). Je kunt dus meten wat je wil, maar je kunt toch niet procederen (aldus bijvoorbeeld de gemeente St Oedenrode). Bernard Gerard vindt dat kortzichtig. Er zijn immers meer mogelijkheden dan alleen juridische. Rond Schiphol is men begonnen met bewonersorganisatie en geëindigd met wettelijke regels. Ook Köhler wist daar veel van.
Bovendien: andere lawaaisoorten als langs industrieterreinen, wegen en spoorlijnen zijn wel gemaximeerd.
b) Palen worden zinvoller als je er geluid uit meerdere bronnen mee kunt meten (”cumulatie”). Veldhoven: “bij ons heb je geen cumulatie, bij Best wel”. Die cumulatie komt er echter steeds meer: Veldhoven moet maar eens aan zijn verkeersplannen denken. De palen kunnen de verschillende geluiden netjes splitsen.
c) Lost Alders het niet voor ons op? (Eersel en Eindhoven). Nee. De documenten van Alders verplichten tot niets, laat staan tot een systeem van geluidsmeting. Kopinga wist prima uit te leggen waarom de palen rond het vliegveld het na al die jaren nog steeds niet doen, en dat komt neer op een mengsel van sabotage door Defensie en blamage van de zijde van EhvAirport. Dat wordt dus niks.
De eenderde - regeling
Nog even over de eenderde – regeling. Die komt uit de Regionale Overeenkomst. In het weekend mag er maar eender gevlogen worden van een normale doordeweekse dag. EhvA wil daar al jaren onderuit. Men zag elkaar dus bij de bestuursrechter. Die erkende de smoezen van EhvA niet als juridisch geldend (waarop EhvA ze ter plekke introk), en deed de aanbeveling om er samen uit te komen. Dat had Kopinga als BOW-voorzitter al vaker aangeboden, maar sinds Alders de regio bezoekt, is de gespreksbereidheid van Joost Meis van het vliegveld zienderogen gedaald.
De tussenuitspraak is dus niet slecht, maar wat er uiteindelijk in de definitieve uitspraak komt te staan blijft afwachten.