SP stelt vragen over ontwerp-structuurvisie Centrumgebied Groene Peelvallei Deurne en Helmond

4 mei 2011

De SP-fractie heeft kennis genomen van de “Ontwerp-structuurvisie Centrumgebied Groene Peelvallei” van de gemeenten Deurne en Helmond. Het Centrumgebied Groene Peelvallei ligt tussen Helmond en Deurne en is in het reconstructieplan “De Peel 2005” aangewezen als het “Projectlocatiegebied Toerisme en Recreatie”. De beide gemeenten en het Waterschap Aa en Maas hebben de uitwerking van het Projectlocatiegebied ter hand genomen. Het uitgangspunt daarbij is dat het Centrumgebied Groene Peelvallei een hoogwaardig pakket aan toeristische- en recreatieve voorzieningen biedt binnen een duurzaam landschappelijke en ecologisch raamwerk. De plannen voor dit gebied zijn inmiddels uitgewerkt in een ontwerp-structuurvisie. Voorafgaand aan de structuurvisie is begin 2010 een PlanMER opgesteld, die de basis gevormd heeft voor de gemaakte keuzes in de structuurvisie.

De SP-fractie is zich bewust dat de structuurvisie nog niet door de gemeenteraden van beide gemeenten is vastgesteld en de provincie hiervan formeel nog geen melding heeft gekregen. Echter, na het lezen van de ontwerp-structuurvisie en de kritische kanttekeningen van de bewoners op 18 april jl. gehoord te hebben, menen wij “beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald”

Naar aanleiding van de ontwerp-structuurvisie heeft Nurettin Altundal van de SP-fractie de volgende vragen gesteld aan het college van Gedeputeerde Staten:

1. Is uw college op de hoogte van deze ontwerp-structuurvisie van de gemeenten Deurne en Helmond?

2. Is uw college op de hoogte van de plannen in de ontwerp-structuurvisie om de mogelijkheid te creëren voor:
• de bouw van een voetbalstadium met voldoende parkeerruimte in combinatie met verschillende voorzieningen,
• het bouwen van luxe vakantiewoningen (minder dan 600 bungalows is niet rendabel),
• en allerlei recreatieve voorzieningen?

Zo ja, kan uw college inzicht geven over wat de impact van deze plannen zijn voor de duurzaam landschappelijke en ecologische raamwerk van Groene Peelvallei?

3. Het voormalig MOB terrein is niet teruggeven aan de natuur, maar is door de gemeente Deurne verkocht aan de Driessen Holding. Driessen Holding op zijn beurt heeft een gedeelte verkocht aan het Handelshuis Edco . Deze distributeur wil een aantal activiteiten, welke verspreidt zijn over de provincie, bijeenbrengen op dit terrein. Graag willen wij antwoord op de volgende vragen::
• Waarom is het voormalige MOB terrein niet teruggeven aan de natuur en verkocht aan Driessen Holding?
• Bent u met de SP-fractie eens dat een deel van MOB gebied niet doorverkocht had moeten worden aan het Handelshuis Edco en indien Driessen Holding dit voornemen had, dit dan terug gegeven had moeten worden aan de gemeente om toe te voegen aan de natuur?
• Deelt u onze opvatting dat het Handelshuis Edco met zijn omvangrijke distributiecentrum (3 PSV-stadion groot en 60 docks om vrachtwagens te laden en te lossen) verkeerstechnisch en vanuit het milieuaspect niet past bij deze natuurgebied ?

4. Is het nut en noodzaak aangetoond voor een nieuw industrieterrein bij de Groene Peelvallei waar het Handelshuis Edco zich wilt vestigen?

5. Wat zijn de gevolgen van ad 2 en ad 3 voor de verkeersoverlast en –toename voor de omliggende woonwijken en de kruising van wegen in het gebied (N270, N279 e.d.)

6. Zijn er als gevolg van ad 2 en ad 3 afspraken gemaakt over een natuurcompensatie, een waterberging en de ontsluiting van het terrein?

7. Wat is de inhoudelijke mening van uw college in deze vergevorderde fase van de plannen in relatie tot de provinciale verordening en de ecologische hoofdstructuur? Zijn er zaken die in conflict zijn met de provinciale belangen, zo ja welke?

8. Blijkbaar heeft uw college in het voorjaar van 2010 bij het PlanMER een zienswijze ingediend. Mogen wij vernemen waarover dit was en wat er met uw zienswijze is gedaan?

9. Gaat de provincie een reactie geven op de ontwerp-structuurvisie, Zo ja waarover? Zo nee, Waarom niet?

10. Is uw college bereid om een gespreksnotitie te maken over het Groene Peelvallei voor een inhoudelijke bespreking in de Commissie Ruimtelijke Ontwikkeling en Wonen en de Commissie Ecologie en Handhaving?