SP komt voor het eerst in provinciebestuur Noord-Brabant

6 april 2011

SP komt voor het eerst in provinciebestuur Noord-Brabant

In Noord-Brabant zijn de onderhandelaars van de SP het eens geworden met hun collega’s van VVD en CDA over de vorming van een nieuw provinciebestuur. De Statenfractie van de SP stemde unaniem in met het bereikte bestuursakkoord.

Sinds 1974 wordt Noord-Brabant bestuurd door een coalitie van VVD, CDA en PvdA. Nu neemt de SP de plek van de PvdA in. Nieuwkomer PVV blijft buiten het nieuwe provinciebestuur. Het aantal gedeputeerden gaat van zes naar vijf. VVD (12 Statenleden) en CDA (10 Statenleden) leveren ieder twee gedeputeerden, de SP (8 Statenleden) één. De SP-plek in het College van Gedeputeerde Staten wordt ingenomen door Jules Iding, tot vorig jaar wethouder en loco-burgemeester van Oss.

De toetreding van de SP tot het provinciebestuur komt op een moment dat Noord-Brabant zware tijden doormaakt. Tengevolge van omvangrijke rijksbezuinigingen moet het nieuwe provinciebestuur met beduidend minder middelen zijn werk doen. Mede daarom gaat het nieuwe College van Gedeputeerde Staten zich toeleggen op de kerntaken van de provincie. Dat sluit overigens aan bij de opvattingen van de SP over de rol van het middenbestuur in Nederland. In de komende jaren zal het aantal arbeidsplaatsen bij de provincie, gemeten in FTE’s, geleidelijk teruglopen van 1390 naar 1000.

Ondanks de financieel moeilijke situatie wordt de komende vier jaar op vier voor de SP wezenlijke terreinen toch geïnvesteerd: in werk voor lager opgeleiden, in het openbaar vervoer, in de leefbaarheid in kleine kernen en in de ecologische hoofdstructuur.

Het nieuwe provinciebestuur investeert niet alleen in kenniseconomie maar ook in werkgelegenheid voor lager opgeleiden, zoals in de zorg, de maakindustrie, recreatie en toerisme.

In het openbaar vervoer komt er voor 65plussers en 16- en 17-jarige MBO’ers een aangepast tarief voor het gebruik van de bus. Het provinciebestuur neemt initiatieven om een spoorverbinding Breda – Utrecht naderbij te brengen. En er komen maatregelen ter bevordering van het fietsgebruik in de provincie.

Het nieuwe provinciebestuur blijft investeren in de leefbaarheid van de vele kleine kernen die Brabant telt. Daarbij is ook belangrijk dat er buiten de verleende ontheffingen geen megastallen op het platteland meer mogen bijkomen.

Met de ecologische hoofdstructuur, die door rijksbezuinigingen ernstig wordt bedreigd, zal in Brabant toch worden doorgegaan.

Andere voor de SP belangrijke punten in het bereikte bestuursakkoord zijn:
- er wordt niet bezuinigd op de jeugdzorg
- de leegstand van kantoren wordt aangepakt
- het ‘Olympisch Plan 2028’ wordt ‘Sportplan Brabant 2016’, met daarin de klemtoon op de breedte- en de gehandicaptensport

SP-gedeputeerde Jules Iding, die ook derde loco-commissaris wordt, is de komende vier jaar de eerstverantwoordelijke in het Brabantse provinciebestuur voor:

- ecologie (water, bodem, lucht)
- natuur en landschap
- klimaatproblematiek en duurzame energie
- milieubeheer en milieuvergunningverlening
- handhaving milieuvergunningen