Regioconferentie SP geeft praktisch unaniem goedkeuring aan deelname college van GS in Brabant.

17 april 2011

SP fractievoorzitter Nico Heijmans geeft toelichting op bestuursakkoord
Op zaterdag 16 april heeft de regiconferentie van de SP Noord-Brabant in de Brabanthallen in ’s-Hertogenbosch het resultaat van de onderhandelingen van de SP Statenfractie besproken.
Aan de regioconferentie werd deelgenomen door 135 afgevaardigden uit alle Brabantse SP-afdelingen.

Er werd tevredenheid uitgesproken over het bereikte bestuursakkoord, met als belangrijkste pluspunten: Een bescheiden provincie, geen nieuwe megastallen, doorgaan met de Ecologische Hoofdstructuur en verbeteringen in het Openbaar Vervoer. Lof was er ook voor de extra aandacht voor lageropgeleiden, duurzame landbouw, terughoudendheid met aanleg bedrijfsterreinen en de aandacht voor breedtesport en gehandicaptensport in het Sportplan 2018.

Natuurlijk betreurden veel sprekers het doorgaan van Brabant Culturele Hoofdstad, het niet teruggeven van Essentgeld en de aandacht voor wegenaanleg in het akkoord. Maar gezien het feit dat de SP niet als grote overwinnaar uit de verkiezingsstrijd was gekomen, was er begrip voor het feit dat dit akkoord niet tot gevolg had dat het hele beleid werd omgegooid.

Op de uiteindelijke vraag wie het bereikte resultaat kon ondersteunen werd door 133 van de 135 aanwezigen positief gereageerd, 2 afgevaardigden vonden het resultaat onvoldoende en stemden tegen.