Groeiende interesse voor onafhankelijke geluidsmeting

30 maart 2011

Groeiende interesse voor onafhankelijke geluidsmeting

Er blijkt bij de bevolking in onze regio een groeiende interesse te bestaan voor een onafhankelijk en transparant systeem van geluidsregistratie. Hoewel de belangen-organisaties en de SP niet gekoppeld zijn aan de organisatie Geluidsnet, geeft de website van deze organisatie (marktleider op dit gebied) www.geluidsnet.nl wel een goed beeld van wat op dit gebied mogelijk is. Wij adviseren een bezoekje.

Eerder al berichtte ik over een presentatie van Geluidsnet aan de Dorpsraad Acht.
Inmiddels heeft ook de gemeenteraad van Best zich positief uitgelaten. PvdA-woordvoerder Vic Kerkhoff is een krachtig pleitbezorger. De Bestse raad heeft het College van B&W opdracht gegeven om op bestuurlijk niveau de mogelijkheden van samenwerking en gedeelde financiering met het SRE, de provincie en andere gemeentes te onderzoeken. De Bestse Raad gaat die mogelijkheden zelf ook onderzoeken. Op 209 juni 2011 moet besluitvorming plaatsvinden.
Op 21 maart 2011 heeft het LeefbaarheidsTeam in de Achtse Barrier een motie aangenomen, waarin staat dat het LT AB een onafhankelijk, transparant en toegankelijk meetsysteem voor geluid wil, en dat het LT AB inzagerecht in de rapportages op basis van deze metingen wil. De motie zal aan de gemeente Eindhoven worden toegestuurd. De unanieme steun voor de motie werd krachtig bevorderd door de doorstart, die een KDC-10 tankvliegtuig op vrijdag 18 maart laag boven de wijk maakte. Heel wat mensen vlogen naar het raam omdat ze dachten dat het vliegtuig op de wijk neer zou storten.
Op 17 maart 2011 had de raadscommissie in Veghel een informatieavond belegd over vliegtuiglawaai (dat idee heb ik overigens via de Veghelse SP ooit aan de hand gedaan). Daar spraken Hans Alders over EhvAirport (na zijn redevoering moest hij als een haas weg); degene die op de vliegbasis Volkel verantwoordelijk is voor Vastgoed en Ruimtelijke Ordening; Michiel Visser voor de BMF en dhr. Maas voor Geluidsnet. De avond was goed bezocht. Ik ben er voor de PS-fractie van de SP geweest.
Ook op de bijeenkomst, die het Platform De 10 geboden voor EhvAirport georganiseerd heeft voor gemeenteraadsleden uit de regio (26 februari in De Schalm) bleek brede interesse.
Uit de recente ontwikkelingen blijken drie duidelijke trends.
De eerste is dat bij omwonenden van de militaire vliegvelden in Brabant de behoefte lijkt te groeien om een sterkere positie tegenover Defensie te verwerven.
De tweede is dat de roep om een onafhankelijke geluidsmeting vooral komt uit gebieden, waar geluid uit diverse bronnen samenkomt (de “cumulatie-problematiek”). Niet voor niets lopen de hierboven genoemde locaties voorop, want de hinder komt van vliegtuigen, snelwegen, soms de spoorlijn en het industrieterrein.
De derde trend lijkt te zijn dat de overheid steeds minder vertrouwd wordt ) en Schiphol, de baas op Eindhoven Airport) nog minder. Vandaar de eis van transparantie en onafhankelijkheid.
De manier waarop Eindhoven Airport en Defensie met de resultaten van de meetpalen rond Welschap omgaat geeft voeding aan dit wantrouwen. Die palen (eigendom van EhvAirport) werken technisch vlekkeloos voorzover het vliegtuigen betreft (de palen doen niet aan cumulatieproblemen). De data echter zijn nog steeds niet openbaar. Het werkt als volgt: de palen registreren braaf het geluid van alle vliegbewegingen. Vervolgens is er een juf die even braaf alle Defensiegegevens uit de uitdraaien schrapt. Blijft over het civiele deel en dat zou gepubliceerd kunnen worden, maar dat verrekt Joost Meijs, directeur van EhvAirport, al zolang het systeem bestaat consequent. Dit toch terwijl het contractueel in de Regionale Overeenkomst is opgenomen. De omgang met dit maatschappelijke contract is het levende bewijs dat de overheid voor zover die Rijk, Provincie of Eindhoven heet, of Schiphol, niet te vertrouwen is.
De Belangenvereniging Omwonenden Welschap (BOW) heeft wel enig inzicht in de vliegbewegingen en het lawaai daarvan, maar dat komt vooral omdat de BOW een eigen meetpunt heeft in Oerle. Dat ene meetpunt geeft meer informatie dan het hele stelsel van EhvAirport.
Wordt ongetwijfeld vervolgd.
B.Gerard