Brabant blijft SP provincie

3 maart 2011

Brabant blijft SP provincie

Met 13,8 procent van de stemmen deed de Provincie Brabant het prima bij de laatste verkiezingen; ruim drie procentpunten boven het landelijke gemiddelde. Vergeleken met de Tweede Kamerverkiezingen van vorig jaar zomer ging de partij zelfs weer vooruit. De grote piek in 2006-2007, waarin één op de vijf Brabanders SP stemde, zorgt voor een uitschieter in de grafiek die verder vooral een rustig doch gestaag groeiende partij laat zien.

In Oss blijft de SP de grootste partij, op de hielen gezeten door de VVD. In de woonplaats van SP-leider Emile Roemer - Boxmeer - deed de partij het met ruim 31 procent uitzonderlijk goed. Andere uitschieters waren Sint Anthonis (21,1), Cuijk (20,6) en Mill (18,6).

In veruit de meeste steden van Brabant groeide de SP ten opzichte van de Kamerverkiezingen van juni 2010.
Stijgende lijn in Brabant

De SP komt met 8 leden in de Provinciale Staten. Na het weekend starten de gesprekken tussen partijen die uiteindelijk moeten leiden tot de vorming van een college.