SP-standpunt Eindhoven Airport

8 februari 2011

SP-standpunt Eindhoven Airport

Correctie op SP-standpunt over Eindhoven Airport op Kieskompas Stemwijzer.

Op www.stemwijzer.nl en www.kieskompas.nl staat een vraag over Eindhoven Airport. Het SP-standpunt dat daar wordt weergegeven ('Eindhoven Airport mag groeien') is wat kort door de bocht, dat vraagt om uitleg.

De SP staat op het standpunt dat het civiele vliegen (de luchtvaart waar Brabanders gebruik van maken) op Eindhoven Airport mag groeien tot een geluidsruimte van 6 km2 (nu 4 km2), als de ruimte voor het militaire vliegen beperkt blijft tot 3 km2 (is nu ook 3 km2 in praktijk, maar groter op papier).

Bovendien moet er een aanvullend milieubeleid komen, mogen wat de SP betreft de openingstijden niet worden opgerekt en moet de zeggenschap in de regio blijven middels een nieuwe Regionale Overeenkomst. Dit standpunt is geheel in lijn met het standpunt van het Platform De 10 geboden voor Eindhoven Airport, waarin de SP een belangrijke rol speelt en waarin ook de Brabantse Milieu Federatie, de Belangenvereniging Omwonenden Welschap, en andere individuen en partijen uit de regio Eindhoven deelnemen.

Schiphol en 'Den Haag' willen groei tot 11 km2 zonder aanvullende bepalingen. Dergelijke uitvoerige standpunten kunnen niet op stemwijzers worden ingevuld. Bij www.stemwijzer.nl is enige ruimte voor toelichting bij “Eindhoven Airport mag groeien”. Die is gebruikt met de formulering “beperkte groei”.

Bij www.kieskompas.nl is geen enkele ruimte voor toelichting. Daardoor staat er alleen maar dat Eindhoven Airport van de SP mag groeien. Naar de letter is dat juist, maar de bedoeling is het verhaal hierboven.