SP Protest tegen afbraak cultuur

28 februari 2011

SP Protest tegen afbraak cultuur

SP-leider Emile Roemer en SP lijsttrekker voor de Eerste Kamer, Tiny Kox, brachten zaterdagmiddag een bezoek aan het Midi-Theater in Tilburg waar hij een ronde-tafel-gesprek had met enkele hoofdrolspelers uit het Tilburgse cultuurveld. Onderwerp van gesprek waren de bezuinigingen op cultuur, landelijk maar ook lokaal. Tevens stonden de deelnemers stil bij het fenomeen dat kunst en cultuur blijkbaar een makkelijk slachtoffer is bij bezuinigingen. 'Maar cultuur is wat we zijn, ons wezen, daar doen we het voor', aldus Emile Roemer.

Roemer sprak met o.a. Marcel Wintels (Fontys), Ton Wagemakers (Spoorzone), Guus van Hove (013), Gerard Tonen (Het Zuidelijk Toneel) en Jolanda Otten van Scryption. Dat laatste museum moest vorige maand de deur sluiten toen het college de huisvestingssubsidie stopzette. Otten: 'Terwijl wij over anderhalf jaar financieel onafhankelijk hadden kunnen zijn, maar we kregen de tijd niet. Nu dreigt alle kennis verloren te gaan'.

De door wethouder Hamming al jaren aangekondigde T-dome (wielerbaan + poppodium) kon bij geen van de deelnemers op serieuze steun rekenen. Met name 013-directeur Van Hove verwonderde zich: 'Niemand wil dit, toch moet er weer duizenden euro's worden uitgegeven aan een onderzoek'. 'We hebben sowieso de afgelopen jaren te veel in stenen en te weinig in mensen geïnvesteerd', vulde Ton Wagemakers aan.

Marcel Wintels - bestuursvoorzitter van Fontys Hogescholen - was onaangenaam verrast toen het college besloot cultuur geen plek meer te geven in de Spoorzone: 'Als wij daar heen gaan met onze opleiding, hoort daar cultuur gewoon bij. Het is ook niet aan de stad te verkopen als we daar een mediatheek neerzetten zónder samenwerking met de bibliotheek. Zij overlappen elkaar voor zo'n zeventig procent, samenwerking ligt dan ook erg voor de hand'.

Het initiatief van enkele cultuur- en onderwijsinstellingen om samen alsnog te komen tot een nieuwe invulling van de Spoorzone waar beide sectoren met elkaar samenwerken kon rekenen op een enthousiaste reactie van Emile Roemer: 'Samenwerken kan tot meerwaarde leiden. Ook Brabantse gemeenten moeten daar iets van leren. Het landjepik spelen met culturele instellingen moet afgelopen zijn'. De SP leider werd bij vertrek getrakteerd op een optreden van de Tilburgse batucada-band 'Batala', opzwepende muziek met Braziliaanse wortels.