Op bezoek bij de motorclub

18 februari 2011

Op bezoek bij de motorclub

Natuurlijk liet Nico zich de kans niet ontgaan!
Op uitnodiging van de KNMV, Koninklijke Nederlandse Motorrijders Vereniging brachten SP-lijsttrekker Nico Heijmans en Paul Peters, raadslid voor de SP in Oss, een bezoek aan de motorclub Oss op hun crosscircuit De Witte Ruijsheuvel. De KNMV heeft bijna 50.000 leden, waarvan er ruim 16.000 zich actief met de motorsport bezighouden.

Nico in gesprek met een 14-jarige crosser
Het is typisch, maar juist in het oostelijke deel van Brabant is motorcross een erg geliefde en veel beoefende sport, meer dan in de meeste andere delen van Nederland. Probleem bij deze sport is natuurlijk het geluid. In Brabant zijn 26 crosscircuits. Dat lijkt heel wat, maar 7 ervan staan op de nominatie om gesloten te worden en op de meeste circuits mag maar ongeveer 8 uur per week worden gecrosst. Gevolg: Het wildcrossen neemt toe, met als gevolg veel overlast en stukken natuur die aan gort gereden worden.

Lijsttrekker Nico Heijmans opperde dat het veel verstandiger zou zijn om als provincie geld te investeren in goede crosscircuits met goede geluidswallen en beschermende maatregelen waar de Brabantse motorsportliefhebbers en beoefenaars jarenlang wat aan hebben, in plaats van 50 miljoen euro te willen investeren in Olympische Topsportlocaties. Met een klein deel daarvan zou voor de motorsport heel wat gedaan kunnen worden.