GOEDE INFORMATIEAVOND VAN STATENFRACTIE SP OVER N69

20 februari 2011

GOEDE INFORMATIEAVOND VAN STATENFRACTIE SP OVER N69

Op woensdag 16 februari 2011 belegde de SP-fractie in Provinciale Staten een avond in Valkenswaard over de N69. Het was met 50 mensen (een zeer divers gezelschap) aangenaam druk in De Hofnar. De avond was informatief en meningspeilend.

De sprekers

Op de avond spraken Bernard Gerard kandidaat Statenlid en binnen de SP al heel lang verantwoordelijk voor dit dossier, Michiel Visser van de Brabantse Milieu Federatie (BMF), en Annemarie Gerits, een SP-lid die in Dommelen de actiegroep Oplossing – N69 gestart is voor het Dommelse belang in deze. Dat werd tot dan toe niet gehoord.
Bernard Gerard legde het probleem uit tot en met de presentatie van het “voorkeursalternatief”van december 2010. “Dommelen en Valkenswaard worden bijna geheel omsingeld door zwaarbeschermde Ecologische Hoofd Structuur” legde hij uit “en elke poging een nieuwe weg aan te leggen eindigt dan al gauw in een mijnenveld. Daarvoor bestaat geen eenvoudige oplossing.” Vier pogingen in het verleden om alleen verkeerstechnische ingrepen te realiseren, bleken te eenvoudig en mislukten. Wat nu voorligt is de uitkomst van de eerste poging die de kwestie integraal aanpakt. Die dus ook de belangen van natuur en milieu, van recreatie en landbouw, etc meeneemt. Op zich stelt de SP een dergelijke aanpak op prijs, hoewel de SP kritiek heeft op onderdelen van de het proces (bijv. het onderzoek van Oranjewoud) en het niet eens is met de uiteindelijk overgebleven variant, de Westparallel (een weg ten westen en min of meer evenwijdig aan de Keersop). De SP hoopt er dan ook nog steeds op dat er een door alle partijen gedragen eindplaatje komt.

Michiel Visser gaf een beeld van het touwtrekken vanaf december 2010, en van wat de BMF wil. Dat is ten eerste het snel en volledige uitvoering van het “0+pakket” (dat zijn alle maatregelen die geen nieuw asfalt vragen, zoals fiets, betere benutting, OV enz). Daarna zou een verbod op doorgaand vrachtverkeer door het centrum van Valkenswaard moeten komen via afleiding richting Eersel en Leende (met aanpak van de problematiek in Eersel). Vervolgens zou er eenrichtings-corridors gevormd moeten worden, eventueel aangevuld met een nieuwe weg over het oude spoorbaantracé in Waalre.

Annemarie Gerits legde uit waarom de actiegroep Oplossing N69 opgericht is. De natuuraantasting door de Westparallel was een belangrijke reden, maar niet de enige. Om op de Westparallel te komen zou men een nieuwe route moeten maken, of een bestaande opwaarderen, ergens in de Noordwesthoek van Dommelen. Daardoor zou de Damianusdreef een doorgaande route worden en in feite een aftakking van de N69. In combinatie met nieuwe woningbouwprojecten in het gebied kon dat wel eens fout lopen.
Er bestaat contact met bewoners in Riethoven, die ook de Westparallel in de achtertuin zouden krijgen, en die daarover al een interessant gesprek gehad hadden met de Bergeijkse wethouder die dat allemaal had laten gebeuren.
De actiegroep heeft contact met de BMF.

Recente ontwikkelingen
Uiteindelijk kwam het “brede” Bestuurlijke overleg met twee ongeveer gelijkwaardige varianten (de Westparallel en een groep van z.g. West-middenvarianten), waarna sommige gelijkwaardig-heden gelijkwaardiger bleken dan andere en het toch de Westparallel moest worden. De eerste uitspraak was unaniem, bij de tweede waren de BMF, Natuurmonumenten en de gemeente Veldhoven tegen.
Daarop ontstond een heleboel getouwtrek, waarin ook de nieuwe actiegroep een rol speelde. Het eerste resultaat is binnen, want de tweede uitspraak wordt ingetrokken. Beide varianten worden gelijkwaardig bestudeerd. Dat wil niet zeggen dat daarmee de voorkeur van de meeste bestuurders zal veranderen. Het proces is nog gaande.

Gerard heeft geen blind vertrouwen in de uitkomst. Hij meent dat het belangrijkste argument niet hardop genoemd is, namelijk dat het de lokale bestuurders in Valkenswaard en Aalst-Waalre een impopulaire strijd bespaart als het probleem verschoven wordt naar een plek waar tot voor kort niemand van zich liet horen. Anders moeten B&W van Waalre bijv. in de slag met de villabewoners langs de Lissevenlaan en het tracé van de oude spoorbaan. Dit terwijl toch de West-Middenvariant beter voor Aalst en Waalre werkt als de Westparallel.
Beide oplossingen kosten overigens een slordige 250 miljoen. De provincie heeft daarvoor slechts een kleine 140 miljoen op de plank liggen. De rest, zo verklaarde gedeputeerde Van Heugten op een verkiezingbijeenkomst in Aarle-Rixtel een dag later, moet opgebracht worden door het SRE en de gemeenten.
Tussendoor en na afloop was er een levendige discussie met de zaal.

Het voorlopige standpunt
In de discussie lopende verschillende denkrichtingen voor een deel gelijk op. Iedereen is bijvoorbeeld voor de Nul+ - variant en die kan meteen uitgevoerd worden, liefst nog een onsje meer dan nu. Verder is nieuw asfalt voor alle partijen bespreekbaar, maar het gaat over waar en hoe.
De SP heeft in die discussie sympathie voor de BMF-variant, die neerkomt op een West-midden – oplossing in combinatie met een gecombineerd VerkeersCirculatiePlan voor Valkenswaard en Aalst-Waalre. Deze variant moet volgens de SP deugdelijk en objectief worden onderzocht. Daar zal de SP zich voor inzetten.
Dat kan alleen als de groep West-middenvarianten als gelijkwaardige oplossing in beeld blijft. Daarom steunt de SP de pressie van de BMF en de actiegroep Oplossing N69.
Voor een definitief oordeel is het nog te vroeg. Dat moet er komen als de formele tekst van het Bestuurlijk Akkoord op tafel komt. Maar de SP zal zo lang mogelijk proberen om de dalen van de Dommel en de Keersop te beschermen.