SP wil meer bescherming in de ruimtelijke ordening

17 december 2010

SP wil meer bescherming in de ruimtelijke ordening

Op 17 december stelde Provinciale Staten na een discussie van bijna 4 jaar de verordening ruimte vast. In dat stuk staan regels en voorschriften waaraan gemeenten zich moeten houden bij bestemmingsplannen, bijvoorbeeld over natuur, landschap en omvang van agrarische bedrijven.

Maar ook over nieuwe bedrijventerreinen, woningbouw, detailhandel en recreatiewoningen zijn regels opgenomen in de verordening. Met de verordening kan de provincie vooral beschermend werken, zoals voorkomen dat natuur of landschap worden aangetast, beoordelen of nieuwbouwplannen wel of niet nodig zijn, drinkwater veilig stellen of voorkomen dat er megastallen worden gebouwd.

De SP-fractie heeft altijd gepleit voor het vaststellen van een krachtige en duidelijke verordening, waarmee gemeentes ook weten waar ze aan toe zijn en wat ze wel of niet mogen. We wilden met de verordening onder andere bereiken dat er geen megastallen komen, dat er geen nieuwe industrieterreinen bijkomen, dat huisvesting van Oost-Europese arbeiders goed, humaan en zonder overlast geregeld wordt en dat natuur en landschap versterkt worden.

De discussie over intensieve veehouderij domineerde het debat. Omdat provinciale staten op 19 maart hadden besloten dat er geen uitbreidingen en nieuwvestigingen van intensieve veehouderijen, werd dat ook opgenomen in de verordening. Voor bedrijven die vóór 19 maart al concrete plannen hadden willen de staten een uitzondering maken, maar dan moeten gemeentes kunnen bewijzen dat dit inderdaad al een ‘lopende zaak’ is. Een meerderheid van de staten, waaronder de SP, wil dat dit overtuigend bewijs is. Het CDA ziet dat wat minder scherp en in de laatste dagen voor het debat kregen de statenleden een bombardement van mails en brieven van gemeenten en boeren om soepeler met dat bewijs om te gaan. Toch bleef ook op 17 december dezelfde meerderheid – zeer tegen de zin van het CDA - bij de eis dat een lopende zaak echt bewezen moet worden. Het doel is om echt een verandering naar een gezonde en duurzame landbouw voor elkaar te krijgen; als je meteen al een nieuwe regel versoepelt, komt daar niets van terecht! Dit debat was politiek interessant, omdat de CDA-fractie moest accepteren dat een meerderheid anders besloot dan zij wilde. Dat viel niet mee voor de grootste fractie die sinds jaar en dag gewend is dat zij de macht heeft…

De SP diende nog enkele voorstellen in. We wilden een verbod op het bouwen van grootschalige winkelcentra in het buitengebied (shopping malls). Dat voorstel werd unaniem aangenomen. Dat gold helaas niet voor voorstellen over fatsoenlijke huisvesting voor arbeidsmigranten, het bouwen van grote windmolenparken op zee in plaats van in het Brabantse landschap en volledige compensatie bij aantasting van de natuur.

Uiteindelijk stemde de SP voor de verordening omdat 90% van de maatregelen erin inderdaad een betere bescherming opleveren voor water, natuur en landschap en er ook duidelijk sprake is van een kentering naar een minder grootschalige landbouw. We blijven gewoon doorgaan met knokken tegen nieuwe en onnodige bedrijventerreinen en de andere zaken die ook in ons verkiezingsprogramma staan.