h

SP-Statenfractie stelt vragen over de opwaardering van de N279

9 december 2010

SP-Statenfractie stelt vragen over de opwaardering van de N279

De SP-fractie in Provinciale Staten stelt (bij monde van Statenleden Arts en Van der Staak) vragen aan GS over de opwaardering van het Noordelijke deel van de N279, de weg langs de Zuidwillemsvaart van Den Bosch tot Veghel. De SP-fractie heeft commentaar zowel op de procedure als de inhoud van die plannen.

De SP baseert zich op een tot nu toe niet gepubliceerd concept-MER van Arcadis dd 2 maart 2009. Daarin komen twee varianten aan de orde, namelijk een gelijkvloerse, verdubbelde 80 km/uur variant en een verdubbelde, ongelijkvloerse 100 km/uur variant. Arcadis constateert, dat beide varianten gelijk scoren in de categorie “Mobiliteit en bereikbaarheid”, maar dat de 100 km/uur variant veel slechter, soms dramatisch slechter scoort dan de 80-variant. Zo produceert de 100 km-variant 20* zoveel extra geluidsbelast gebied en 4* zoveel extra geluidsbelaste huizen en vraagt hij om 3* zoveel grond in het natuurgebied van de Aa. De 100 – variant kost volgens de provincie zelf 200 a 300 miljoen Euro. Naar verluidt is de 80 – variant 3 * zo goedkoop.
Het verschil tussen beide varianten is (behalve de snelheid zelf) dat voor een ongelijkvloerse 100 km/uur variant talrijke kunstwerken nodig zijn, die (anders dan bij de 80 – variant) hoog boven het maaiveld geprojecteerd zijn.
Het concept - MER van Arcadis is nooit in publieke discussie gebracht. Veeleer heeft het er de schijn van dat er ergens onderweg gekozen voor de 100 km/uur variant en is de 80 – variant een stille bestuurlijke dood gestorven. De SP vraagt waarom en op wiens gezag dat gebeurd is. De SP wil dat de 80 – variant weer tot leven gewekt wordt en volwaardig gaat meedraaien in een openbare discussie.
Dat er gekozen is voor de 100 – variant blijkt uit alles. Nergens op de website van de provincie vindt men nog een verwijzing naar de 80 – variant; voor de opwaardering van het zuidelijk stuk van de N279 wordt slechts 100 km/uur voorgesteld; in de nieuwsbrieven over de N279 wordt niet anders gecommuniceerd; en uit correspondentie met Rijkswaterstaat over het vervoer van gevaarlijke stoffen, dat op dat traject sterk zal toenemen, wordt ook alleen maar uitgegaan van 100 km/uur.
Het concept - MER is in de openbaarheid gekomen omdat o.a. de actiegroep SON279 hem op haar website gepubliceerd heeft.

U bent hier