Actie tegen PR-circus van Eindhoven Airport

12 november 2010

Actie tegen PR-circus van Eindhoven Airport

Nadat Hans Alders zijn hoogstpersoonlijke advies afgescheiden heeft, dat slechts gesteund wordt door een deel van zijn Tafel, moet er in Den Haag iets gevonden worden over Eindhoven Airport en, in relatie daarmee, over het militaire vliegen. Dat heeft grote gevolgen voor de regio Eindhoven. De geesten worden dus druk gemasseerd.

Airport-directeur Joost Meijs heeft daartoe op kosten van het vliegveld drie voorstellingen van circus Renz afgehuurd, bij hem op de parkeerplaats. Tussendoor werden een 40-tal raadsleden en wethouders, met aanhang, uit de regio onthaald op spijs en drank. Het publiek voor de derde voorstelling moest nog een tijd in de rij staan voor dit festijn afgelopen was.
Het Platform de 10 geboden voor Eindhoven Airport zag hier ook een gelegenheid in voor PR, maar dan de andere kant op. Het geld voor, en de zin in, alternatieve spijs en drank ontbrak, maar er waren wel mooie pamfletten gemaakt dat “het echte circus straks in de lucht was”. De organisatie zat bij SP-fractieondersteuner Bernard Gerard. Ook aanwezig was SP-Statenlid Willemieke Arts. Er zijn in drie ploegen zo’n 800 flyers verspreid met 10 mensen.
Het actieplatform wil in hoofdzaak twee dingen: dat het vliegen op Eindhoven Airport/Welschap beperkt blijft tot 3 km2 militair (ongeveer de huidige militaire transportfunctie) en tot 6 km2 civiel (hetgeen een groei van 50% betekent); en dat er opnieuw een aanvullend maatschappelijk contract wordt afgesloten als het huidige contract (de “Regionale Overeenkomst”) op 31 december 2014 afloopt. In dat nieuwe contract moet een milieuparagraaf die beter is dan het gebrekkige ETS uit het Aldersadvies, en moet ruimte zijn voor een groter aantal deelnemers, waaronder liefst ook Defensie.
Er vinden op dit moment gesprekken plaats met gemeenteraadsleden in de regio om ook in diverse gemeenteraden moties ten gunste van een nieuwe Regionale Overeenkomst te laten aannemen. Als eerste gemeente heeft Best dat gedaan.
Nadere inlichtingen bij B.Gerard op 040-2454879, b.gerard@kpnplanet.nl