SP wil opschorten nieuwe milieuvergunning Reiling Sterksel

5 oktober 2010

SP wil opschorten nieuwe milieuvergunning Reiling Sterksel

Naar aanleiding van de recente inval bij Reiling Sterksel op 20 september en n.a.v. het ongeval gisteren bij Reiling heeft de SP-Statenfractie t.b.v. de rondvraag van de commissie Ruimte en Milieu van aanstaande vrijdag enkele vragen aan Gedeputeerde Hoes.

Op maandag 20 september vond bij Reiling Sterksel een inval plaats door politie (Regiopolitie Brabant Zuidoost & Interregionaal Milieuteam Haaglanden), AID, Waterschap de Dommel, en NFI, geïnitieerd het openbaar ministerie. Dit onderzoek zal zeker enkele maanden in beslag nemen (o.a. analyseren bodemmonsters).

Afgelopen maandag vond een tragisch ongeval plaats bij Reiling Sterksel. Drie dodelijke slachtoffers vielen te betreuren.

Dit roept de vraag op hoe lang de provincie nog serieus in gesprek blijft met een bedrijf dat al eerder bewezen heeft regels aan haar laars te lappen. Statenlid Ron van Zeeland van de SP-Statenfractie heeft daarom de volgende vragen aan de heer Hoes,

1. Wat is de stand van zaken rond de aanvraag van de nieuwe milieuvergunning voor Reiling Sterksel?
2. Zijn de recente gebeurtenissen (inval en ongeluk) aanleiding om de gesprekken over de nieuwe
milieuvergunning te staken in afwachting van de onderzoeken naar eventuele strafbare feiten? Zo nee,
waarom niet?
3. Welke mogelijkheden heeft de provincie als bevoegd gezag om een bedrijf stil te leggen?
4. Hebt u dit overwogen, zo nee, waarom niet?