SP wil onafhankelijke taskforce MSD, Oss

30 juli 2010

SP wil onafhankelijke taskforce MSD, Oss

Een zogeheten taskforce is belast met het opzetten van het Life Science Park. Maar er zijn ook werkgroepen die werken aan ideeën hiervoor. Juist in deze werkgroepen krijgt het MSD-personeel straks inbreng. Op welke manier dat precies gaat gebeuren is nog niet helemaal
duidelijk.
De taskforce wordt voorgezeten door MSD directeur Kortlever. De heer Kortlever zit daar ook met een zakelijk belang om ervoor te zorgen dat de af te stoten bedrijfsonderdelen zoveel mogelijk geld opbrengen. Volgens de SP rechtvaardigt dat, mede gezien de financiële inspanningen die door MSD van de overheid gevraagd worden, een onafhankelijke voorzitter. Uitgaande van de juistheid van dit bericht heeft Nico Schouten van de SP Statenfractie Noord-Brabant de volgende vragen aan het college van Gedeputeerde Staten gesteld:

Vraag 1
Hoe is de voorzitter van de taskforce gekozen en welk standpunt heeft u daarbij ingenomen?
Vraag 2
Bent u het met ons standpunt eens en bent u bereid u in te zetten voor de keuze van een onafhankelijke voorzitter?
Volgens berichten uit het personeel is een vertegenwoordiger van het personeel in de taskforce door de heer Kortlever persoonlijk geweigerd. Wij zijn van mening dat een rechtstreekse vertegenwoordiging van het personeel in de taskforce, vanwege inhoudelijke, organisatorische en financiële deskundigheid, tenminste van eenzelfde belang is dan de andere vertegenwoordigde partijen. Dit leidt ook tot een betere balans tussen de belangen van bedrijf en personeel.
Vraag 3
Is het juist dat een vertegenwoordiging van het personeel in de taskforce door de heer Kortlever geblokkeerd is?
Vraag 4
Bent u het met ons eens dat een rechtstreekse vertegenwoordiging van het personeel tenminste van eenzelfde belang is dan de andere vertegenwoordigde partijen?
Vraag 5
Bent u bereid om u alsnog in te zetten voor een rechtstreekse vertegenwoordiging van het personeel in de taskforce ?