Helikoptervluchten aan banden

18 juni 2010

Helikoptervluchten aan banden

De SP vindt dat zeer zuinig omegegaan moet worden met het verlenen van toestemming voor recreatieve, commerciële helikoptervluchten. Naar aanleiding van een proef van Sky Promotions BV kwamen klachten van geluidsoverlast binnen bij de SP. Statenlid Ron van Zeeland stelde schriftelijke vragen.

Van Zeeland: "Zeker bij Gilze-Rijen ervaren veel mensen al overlast van militaire helikoptervluchten. Het laatste waar men op zit te wachten is een extra helikopterhaven als uitvalsbasis voor commerciële, recreatieve helikoptertochtjes. De provincie moet dan ook terughoudend zijn met het verlenen van vergunningen hiervoor"

Binnenkort start de Brabantse SP-fractie een provinciaal meldpunt vlieglawaai.

Hieronder de vragen aan Gedeputeerde Staten:

Geacht College,

De SP krijgt steeds meer signalen van mensen over particuliere initiatieven op het gebied van commerciële luchtvaart. Na het verdwijnen van de vliegtuigjes met reclamespandoeken lijkt er nu een nieuwe beweging te ontstaan. Zo bevolken ballonvaarten, helikoptervluchten boven woonplaatsen en ook andere kleine vliegtoestellen het Noord-Brabantse luchtruim.

Onderstaand bericht bereikte ons deze week:

23 en 24 april hebben er tussen 11.00 en 18.00 voordurend helikoptervluchten plaatsgevonden van het nieuwe luchtballoncentrum (Virgin Balloon) aan de Gilzerbaan (gelegen onder de aanvliegroute van helikopterhaven Gilze en Rijen). Er werd gevlogen vanaf het luchtballonnencentrum voornamelijk over het waterwingebied van en naar Tilburg met een lawaaiig snerpend helikoptertje.

Navraag leerde mij dat indien er voldoende animo bestond er dagen georganiseerd gaan worden waarop elke 10 minuten (geadviseerde vluchtduur) een commercieel/recreatieve helikoptervlucht kan maken.

Indien dergelijke vluchten, aanvullend op de defensiehelikoptervluchten, plaatsvinden wordt de bestaande helikopteroverlast versterkt. (veelal op tijdstippen als ook andere burgers van hun vrije tijd genieten en defensie niet vliegt).”

U hebt op 13 april jl. een vergunning afgegeven aan Sky Promotions B.V. t.b.v. incidentele commerciële helikoptervluchten. Naar aanleiding hiervan heb ik de volgende vragen aan uw College:

1. Zijn er bij het provinciale klachtenloket klachten binnengekomen over de bovengenoemde helikoptervluchten? Zo ja hoeveel en van welke aard?

2. Kunt u bevestigen dat het genoemde bedrijf bij gebleken succes meer vluchten wil organiseren?

3. Is hierover al contact geweest met het bedrijf? Zo ja, welke informatie heeft het bedrijf u over toekomstige activiteiten gemeld?

4. Wanneer is naar uw mening sprake van structurele activiteiten in dit kader, waardoor de bevoegdheid vergunningen te verlenen bij Provinciale Staten komt te liggen?

5. Is er al een bedrijf dat een aanvraag voor een eigen luchthaven heeft ingediend? Zo ja, in welk stadium bevindt zich de procedure?

In de concept-luchtvaartnotitie wordt de indruk gegeven dat de provincie Noord-Brabant een zeer restrictief beleid zal voeren op het gebied van het ontwikkelen van particuliere lucht- en helikopterbases.

6. Hoe verhoudt zich een eventuele aanvraag voor een eigen luchthaven t.b.v. commerciële helikoptervluchten t.o.v. bovenstaand voornemen uit de concept-luchtvaartnotitie?

7. Idem t.a.v. de cumulatie van overlast voor burgers, gezien de ligging van militaire luchtmachtbasis Gilze-Rijen?

8. Is te verwachten geluidshinder voor u een criterium een vergunning te weigeren? Zo nee, waarom niet?

9. Verwacht u een toename van de geluidsbelasting door commerciële vluchten en recreatievliegverkeer in Noord-Brabant?

Vriendelijke groet,

Ron van Zeeland