Aktie voor behoud Goedkoop Busvervoer in Brabant

6 april 2010

Aktie voor behoud Goedkoop Busvervoer in Brabant

Teken hier direct de petitie De Brabanders zijn zeer tevreden over de goedkope bustarieven die gelden in onze provincie sinds de start van de experimenten met goedkoop openbaar vervoer in 2008. Vooral de proef die geldt voor senioren van 65 jaar en ouder en kinderen onder de 12 jaar heeft fantastische resultaten laten zien:

• Het busgebruik onder deze doelgroep is met 38% gestegen.
• Vooral ouderen gaan meer de deur uit, wat ongetwijfeld positief is voor de Brabantse economie, maar ook mensen minder geïsoleerd maakt..
• Het reizigersoordeel over het openbaar vervoer is verbeterd.
Ook de proef voor 12-plussers en 65-minners laat een groei van het OV-gebruik zien, zij het niet zo fors als bij de groep onder 12 jaar en 65 plus..

Brabant is een provincie met een van de laagste percentages busvervoer in Nederland. Wij hebben wat in te halen. Tariefverlagingen kunnen dit aandeel dus doen groeien. Dit neemt niet weg dat ook investeringen in de kwaliteit (frequentie, fijnmazigheid) noodzakelijk blijven om het OV aantrekkelijker en sterker te maken. Wat dat betreft zijn prijs en kwaliteit communicerende vaten.

Ondanks alle miljarden die de provincie nog maar kort geleden kreeg door de verkoop van ons energiebedrijf Essent willen gedeputeerde Staten(de wethouders van de provincie) de succesvolle proef met het goedkope busvervoer na twee jaar stoppen.

Vindt u ook dat het goedkoop openbaar vervoer voor Brabant behouden moet blijven?

Onderteken hier de petitie!!