Krachttour Industrieel Erfgoed

15 maart 2010

Krachttour Industrieel Erfgoed

In de vroege ochtend van donderdag 11 maart vertrok een gezelschap van Statenleden, ambtenaren en de Gedeputeerde vanaf het Provinciehuis voor een twee daagse tour door Brabant. Een authentieke DAF-bus, die door de eerste heer Philips was aangekocht om er zijn nieuwste snufjes in te bouwen, bracht het gezelschap naar 18 industriële locaties. Deze locaties waren uitgeroepen tot “Industrieel erfgoed” stuk voor stuk zeer indrukwekkend, sommige zelfs uniek.

Vele van deze bouwwerken waren ernstig aangetast door de tand des tijds, maar gelukkig ook te redden voor het nageslacht, mits daar geld voor was. Dat was ook de rede van ons bezoek.
De Provincie had gelukkig het belang ingezien om dergelijke projecten te bewaren en bracht een hele grote zak geld mee. Voor elk project werd een instrument uit de Provinciale gereedschapskist door de gedeputeerde overhandigd met de mededeling om direct aan de slag te gaan met restauraties.
Een paar projecten willen wij er even uitlichten, o.a. de schoorsteen van de klompenfabriek in Best. Van de fabriek wilden ze drie gevels en de schoorsteen behouden, maar door een brand gingen de gevels verloren. Op de plaats waar de gevels door brand werden vernietigd rijzen nieuwe woningen. Een appartementenblok gaat lijken op het oude fabrieksgebouw van de klompenfabriek.

De graansilo in Veghel heeft grote indruk achtergelaten.
Ingenieur Wiebenga, die ook verantwoordelijk was voor de ‘van Nelle’ fabrieken in Rotterdam, bouwde de silo in 1915, sinds 2001 heeft deze exponent de status van rijksmonument.
Na restauratie wordt het gebouw voor allerlei festiviteiten en tentoonstellingen gebruikt.
Zo wordt in juli 2010 het zgn. “Slokdarmfestival” gehouden. Hierbij wordt jong en oud betrokken.

Looierij Huyben in Oosterhout krijgt een woonbestemming. Drie woningen zullen van het pand worden gemaakt. In die woningen zullen de oude machines die in het verleden zijn gebruikt, zichtbaar blijven en zo voor het nageslacht