SP stelt vragen over de voorgenomen fusie tussen Veolia Transport en Transdev

22 februari 2010

SP stelt vragen over de voorgenomen fusie tussen Veolia Transport en Transdev

Nederlandse en Franse media berichtten recentelijk dat de moedermaatschappijen van Veolia Transport Nederland (concessiehouder van het busvervoer in Midden- en West-Brabant) en van Connexxion – respectievelijk Veolia Transport en Transdev – op het punt staan om te fuseren. De Centrale Ondernemingsraad van Veolia Transport Nederland heeft laten weten zich tegen deze voorgenomen fusie te keren.

Mahmut Erciyas van de statenfractie van de SP heeft hierover de volgende vragen aan het college van Gedeputeerde Staten gesteld:

1. Door een eventuele fusie tussen Veolia en Transdev zou deze nieuwe combinatie meer dan 60% van het Nederlandse streekvervoer in handen krijgen. De verwachting is dat mededingingsautoriteiten dit zullen kwalificeren als een te grote marktconcentratie en de opdracht zullen geven om onderdelen af te stoten. Welke gevolgen zal of kan de op handen zijnde fusie hebben voor het houderschap van de Brabantse concessies in Midden- en West-Brabant en voor het huidige werkgelegenheidsniveau in het OV in deze gebieden?
2. Deelt het college de zorg van de SP dat een eventuele overdracht van de huidige concessies in Midden- en West-Brabant op last van mededingingsautoriteiten zal leiden tot sociale onrust onder vervoerspersoneel en mogelijk kwaliteitsverlies in de dienstverlening?
3. Kan het college aangeven hoe hoog het waarheidsgehalte is van mediaberichten waarin wordt beweerd dat Arriva de intentie heeft om de concessies van Veolia Transport in Brabant over te nemen?