Revolutionair op sokken

6 februari 2010

Revolutionair op sokken

Gedeputeerde Hoes (VVD) werd gisteren door SP'er Ron van Zeeland aan de tand gevoeld over zijn 'revolutionaire' uitspraken in het Brabants Dagblad.

Het interview dateert alweer van 2 januari. Hoes zei hier onder andere:

“…Ik ga het komende half jaar een milieubeleid neerzetten waarin de gezondheidszorg voorop staat. Die volksgezondheid hebben we onderschat. De komende tien jaar gaan we nog veel meer epidemieën beleven, daarom moeten we nieuw beleid maken.”

“Met die grootschaligheid in de veeteelt zullen we veel selectiever moeten omgaan, het milieubeleid zal veel uitgesprokener worden, we zullen revolutionair moeten gaan denken. Ik voel dat de mensen het willen. Gevoelsmatig zeg ik daarom: We moeten stoppen met die grootschaligheid, maar er moet ook ruimte zijn voor groei als de potentie er is bij een bedrijf.”

“…ik voel aankomen dat ik met een beleid ga komen, waarin we met normen gaan werken die scherper zullen zijn dan die in de rest van het land."

Enkele weken later gingen de Comissaris van de Koningin, Gedeputeerde Van Heugten, enkele Statenleden met mensen van ZLTO, BMF en GGD op werkbezoek in Vlaanderen. Een werkbezoek dat eindigde in een Leuvense massagesalon, getuige het akkoord van Leuven, waarvan later om het hardst geroepen werd dat het geen akkoord mocht heten. VVD en SP hebben om principiële redenen niet deelgenomen aan de reis.

VVD-fractievoorzitter Mieke Geeraedts hierover in het Brabants Dagblad van 29 januari:

"De uitkomst bewijst ons gelijk. Alle afspraken die in 2003 in Cork over de reconstructie van het buitengebied zijn gemaakt, blijven overeind. ZLTO mag heel tevreden zijn. Maar over de volksgezondheid lees ik niets in het zogenaamde ‘Akkoord van Leuven’, terwijl onze eigen gedeputeerde Onno Hoes daar toch speerpunt van zijn milieubeleid van wil maken.”

Geeraedts betreurt dat niet is teruggegrepen op het plan van oud- gedeputeerde Paul Rüpp om uit voorzorg in heel Brabant geen veehouderijen groter dan 1,5 hectare toe te staan, totdat de resultaten van het net gestarte onderzoek naar de risico’s voor de volksgezondheid bekend zijn. "Dat plan is nooit aan ons voorgelegd, maar wij willen er zeker over praten.”

De uitspraken van de Gedeputeerde staan haaks op staand beleid en op afspraken in het Bestuursakkoord over milieubeleid en de intensieve veehouderij. Bovendien komt wat in Leuven bereikt is niet in de buurt van de intenties die Hoes uitsprak. De volgende vragen stelde Van Zeeland vrijdag in Provinciale Staten:

1. Waar baseert de Gedeputeerde zijn stelling op dat we “de komende 10 jaar nog veel meer epidemieën gaan beleven”? Kan de Gedeputeerde aangeven d.m.v. welke bronnen hij tot deze stelling is gekomen?

2. Welke specifieke normen had de Gedeputeerde op het oog die in onze provincie “…scherper zullen zijn dan in de rest van het land”?

3. Kan de Gedeputeerde aangeven in welke mate de bedoelde normen zullen afwijken van de landelijke normen? In welk wettelijk kader moeten we deze afwijkende normen plaatsen?

4. Herkent het College van Gedeputeerde Staten zich in het revolutionaire denken van de Gedeputeerde?
Met andere woorden: onderschrijft u de uitspraken zoals deze in het Brabants Dagblad zijn gedaan door de heer Hoes?

Wat volgde waren veel mitsen en maren, er wordt gewerkt aan een nieuw milieubeleid en daar zullen accenten moeten worden verlegd. "Ik heb nog nooit een revolutionair meegemaakt die genoegen neemt met het verleggen van accenten" was dan ook de inkopper van Van Zeeland.

De reactie van het CDA'er Conny Kerkhof sprak boekdelen: "De uitspraken van de Gedeputeerden hadden een hoog waarzeggehalte" Dat belooft niet veel voor het draagvlak voor Hoes' revolutionaire ideeën op milieugebied. Die van de VVD ook: geen behoefte om ook maar iets te zeggen.

Een mooi voorbeeld van hoe het ook kan, is in het Noorden van het land te vinden. Daar hebben drie provincies met steun van het Rijk besloten om vanaf 1 juli te beginnen met energiezuinig bouwen met strengere milieueisen dan de rest van Nederland.

Binnenkort wordt dit debat voortgezet, als de Burgerinitiatief Megastallen-Nee! besproken wordt in Provinciale Staten. Dan zal blijken of er veel licht zit tussen de uitspraken van de Gedeputeerde Ecologie enerzijds, en de uitkomsten van het bezoek aan Leuven, waar de geesten werden gemasseerd voor een verandering in denken over de intensieve veehouderij.

zie ook het blog van Ron van Zeeland