PARTIJ VOOR DE DIEREN EN SP VRAGEN PROVINCIALE STATEN OM OORDEEL OVER BETAALDE BIJBAAN VAN HEUGTEN

1 februari 2010

De Partij voor de Dieren en de SP dienen een motie vreemd aan de orde van de dag in om Provinciale Staten een oordeel te laten vellen over de bijbaan van Gedeputeerde voor Ruimtelijke Ordening Ruud van Heugten. Van Heugten is lid van de Raad van Toezicht van het Elkerliek ziekenhuis in Helmond en ontvangt hiervoor naast een onkostenvergoeding ook een extra vergoeding. De gedeputeerde gaf aan dat hij zijn bijverdienste alleen wil inleveren indien Provinciale Staten daar in meerderheid om vragen.

De SP en de Partij voor de Dieren zijn geen voorstander van betaalde nevenfuncties. Dit principe werd gedeeld door een meerderheid van Provinciale Staten ten aanzien van nevenfuncties van de nieuwe Commissaris der Koningin. Ook is het salaris voor de functie van gedeputeerde zodanig, dat er geen noodzaak bestaat tot bijverdienen.

Birgit Verstappen van de Partij voor de Dieren: "In de zorgzame samenleving die Balkenende voor ogen heeft bieden vele Nederlanders onbetaalde diensten aan."

Nico Heijmans: "Bijklussende politici zijn slecht voor de beeldvorming van de politiek".