SP wil bevestiging uitspraken Hoes

8 januari 2010

SP wil bevestiging uitspraken Hoes

Gedeputeerde ecologie Onno Hoes heeft in het Brabants Dagblad vergaande uitspraken gedaan over milieubeleid en de intensieve veehouderij. Hoewel de SP-fractie verheugd is over zijn uitspraken lijken ze wel in strijd met het Collegebeleid. Daarom heeft SP-Statenlid Ron van Zeeland de voorzitter van Provinciale Staten een interpellatieverzoek gestuurd.

De uitspraken van de Gedeputeerde zijn opvallend omdat Gedeputeerde Staten GS) zich nog nooit zo vergaand hebben uitgelaten over de mogelijke gevolgen voor de volksgezondheid van de intensieve veehouderij en over het milieubeleid.

De SP wil de uitspraken van Hoes graag bevestigd zien in een openbaar debat en heeft daarom een verzoek ingediend voor een interpellatiedebat. Tijdens een interpellatie kan het college van GS om opheldering worden gevraagd. Hieronder de brief die Ron van Zeeland vandaag aan de voorzitter van Provinciale Staten heeft gestuurd:

Geachte voorzitter,

Bij dezen dien ik een verzoek in tot het houden van een interpellatie tijdens de vergadering van Provinciale Staten van vrijdag 5 februari over uitlatingen van Gedeputeerde Hoes in het Brabants Dagblad van 2 januari jongstleden over milieubeleid & intensieve veehouderij.

In het interview stelt de heer Hoes onder andere:

“…Ik ga het komende half jaar een milieubeleid neerzetten waarin de gezondheidszorg voorop staat. Die volksgezondheid hebben we onderschat. De komende tien jaar gaan we nog veel meer epidemieën beleven, daarom moeten we nieuw beleid maken.”

“Met die grootschaligheid in de veeteelt zullen we veel selectiever moeten omgaan, het milieubeleid zal veel uitgesprokener worden, we zullen revolutionair moeten gaan denken. Ik voel dat de mensen het willen. Gevoelsmatig zeg ik daarom: We moeten stoppen met die grootschaligheid, maar er moet ook ruimte zijn voor groei als de potentie er is bij een bedrijf.”

“…ik voel aankomen dat ik met een beleid ga komen, waarin we met normen gaan werken die scherper zullen zijn dan die in de rest van het land.”

Wij gaan ervan uit dat de heer Hoes correct geciteerd is. Hoewel de SP-fractie met instemming kennis heeft genomen met de uitspraken als hierboven aangehaald, hebben wij toch enkele specifieke vragen aan Gedeputeerde en één algemene vraag aan uw College.

De uitspraken van de Gedeputeerde staan haaks op staand beleid en op afspraken in het Bestuursakkoord.

1. Waar baseert de Gedeputeerde zijn stelling op dat we “de komende 10 jaar nog veel meer epidemieën gaan beleven”? Kan de Gedeputeerde aangeven d.m.v. welke bronnen hij tot deze stelling is gekomen?
2. Welke specifieke normen had de Gedeputeerde op het oog die in onze provincie “…scherper zullen zijn dan in de rest van het land”?
3. Kan de Gedeputeerde aangeven in welke mate de bedoelde normen zullen afwijken van de landelijke normen? In welk wettelijk kader moeten we deze afwijkende normen plaatsen?
4. Herkent het College van Gedeputeerde Staten zich in het revolutionaire denken van de Gedeputeerde?
Met andere woorden: onderschrijft u de uitspraken zoals deze in het Brabants Dagblad zijn gedaan door de heer Hoes?

Vriendelijke groet,

Ron van Zeeland