SP en Partij voor de Dieren vragen gedeputeerde af te zien van betaalde nevenfunctie

14 januari 2010

Onlangs liet de onlangs benoemde gedeputeerde dhr van heugten aan provinciale Staten weten voornemens te zijn zijn betaalde nevenfunctie als lid van de Raad van Toezicht van het Elkerliek Ziekenhuis in Helmond te willen voortzetten.

Hieronder treft u een verzoek aan van de fracties van de SP en de Partij voor de Dieren waarin zij vragen aan dhr van Heugten af te zien van deze betaalde nevenfunctie.

Naar aanleiding van uw brief d.d. 5 januari 2010 waarin u het voornemen vermeldt tot aanvaarding van een nevenfunctie als lid van de Raad van Toezicht van het Elkerliek Ziekenhuis te Helmond het volgende.

Al jaren is er met enige regelmaat commotie en discussie over nevenfuncties van CdK’s en gedeputeerden. Het betreft dan vooral vaak de betaalde nevenfuncties.
De Partij voor de Dieren en de SP zijn erg voor uiterste terughoudendheid als het gaat om nevenfuncties, maar daar waar het gaat om betaalde nevenfuncties zijn wij van mening dat daar geen ruimte voor is. Zo herinneren wij u er graag aan dat eigenlijk unaniem in de staten bij de profielschets voor een nieuwe CdK de mening was, dat zou moeten worden afgezien van betaalde nevenfuncties.
Het salaris voor de functie van gedeputeerde is zodanig, dat er geen noodzaak is om voor levensonderhoud nog extra betaalde nevenfuncties uit te oefenen.
Wij doen dan ook een dringend beroep op u om af te zien van aanvaarding van deze nevenfunctie.

Mocht u besluiten om ondanks dit beroep van ons de functie toch te aanvaarden, dan willen wij een dringend beroep op u doen om het bedrag dat voorvloeit uit de denumeratie in de provinciekas te storten.
Wij gaan er namelijk vanuit dat de functie van Gedeputeerde geen “9 tot 5” baan is, maar men in feite 7 dagen in de week 24 uur per dag Gedeputeerde is. Juist de hoogte van het salaris van een Gedeputeerde behoort een garantie te zijn dat men altijd ter beschikking is en er geen noodzaak is tot “bijklussen”.

Wij doen dit beroep op u in de volle overtuiging dat het beter is voor het aanzien van de politiek en het openbaar bestuur wanneer u zich zou beperken tot ten hoogste een beperkt aantal maatschappelijke nevenfuncties zonder betaling.

Met vriendelijke groeten,

Nico Heijmans, SP