SP-avond in Sterksel druk bezocht

21 januari 2010

SP-avond in Sterksel druk bezocht

Vijftig tot zestig mensen kregen 20 januari jl. in Sterksel informatie over gezondheidsaspecten van, en discussieerden over ontwikkelingen in het buitengebied. Lokale politici én burgers.

Bijna een uur lang maakte de mensen gebruik van de mogelijkheid vragen te stelllen aan GGD-arts Henk Jans. Onder andere over de risico’s voor de gezondheid van composteren in de open lucht. Daarvan zei Henk Jans dat er al onderzoek naar is gedaan. Het probleem is dat er gemeten moet worden of er hoge concentraties stoffen in de lucht zitten. Daarbij komt dat de provincie op het gebied van gezondheid in principe weinig te vertellen heeft.

Henk Jans van de GGDRon van Zeeland bevraagt GGD-arts Henk Jans

Over asbest is onlangs bekend geworden dat er nog voorzichtiger omgesprongen dient te worden om verspreiding van asbestdeeltjes in de lucht tegen te gaan. Er kwamen vragen over het breken van met asbest verontreinigd puin op het terrein van Reiling. Daarnaar zal onderzoek moeten worden gedaan, want hieraan mag in principe niemand worden blootgesteld.

Het grootste gevaar voor de volksgezondheid is op dit moment in Nederland volgens Henk Jans, de zinkslakken. Hiermee zijn veel wegen verhard. Reiling verwerkt ook grond die met zinkassen en -slakken is verontreinigd. Cadmium is één van de stoffen die hierbij vrijkomt. Volgens diverse sprekers uit de zaal is de gemeente Heeze-Leende laks met het opruimen van met zinkslakken verharde wegen. De provincie zal goed moeten toezien op de activiteiten van Reiling op dit gebied.

Veerle Slegers (rechts)

Deel twee van de avond stond in het teken van de ontwikkelingen in het buitengebied van Sterksel (en Maarheeze). Eerst legde SP-collega Veerle Slegers de aanwezigen uit wat de reconstructie inhoudt en hoe we nu midden in het debat rond de megastallen zijn beland.

Omdat Reiling midden in een gepland Landbouw Ontwikkelings Gebied (LOG) is gesitueerd, dreigt een stapeling van overlastgevende activiteiten. De VVD en PvdA uit Heeze-Leende waren vrij eensgezind over de ontwikkeling van LOG’s. Alles is berekend en waarschijnlijk stemt men in met de ontwikkeling van de LOG’s Chijnsgoed en Oostrikse Heide.

Robert Groenewoud (VVD) & Toon Bosmans (PvdA)Robert Groenewoud (VVD) en Toon Bosmans (PvdA)

Heikel punt zijn de grote aantallen vrachtwagens die de kern Sterksel moeten doorkruisen. Reiling wil liefst uitbreiding van het aantal ‘bewegingen’, en het LOG Chijnsgoed zal ook een forse uitbreiding van het vrachtverkeer inhouden. Hierover is nog geen overeenstemming met de buurgemeente Cranendonck. Lokale partijen (aanwezig in de zaal) stelden niet in te stemmen met het LOG voordat de zaak Reiling is geregeld.

Het CDA was nadrukkelijk uitgenodigd om deel te nemen aan het debat, maar zei nadat de partij zich enkele dagen ervoor tóch nog had aangemeld, een paar uur tevoren af. Het CDA heeft er indertijd mede voor gezorgd dat het bestemmingsplan de komst van Reiling BV mogelijk maakt.

Inmiddels zijn de antwoorden van Gedeputeerde Staten op vragen van SP-Statenlid Ron van Zeeland binnen, maar die geven aanleiding tot meer vragen. Bovendien blijft de informatie uit het dorp maar toestromen, waardoor aanvullende vragen noodzakelijk zijn. Binnenkort meer nieuws hierover.

zie ook: weblog Ron van Zeeland