Provinciaal Waterplan: kwaliteit & veiligheid water kan wél beter

21 november 2009

Provinciaal Waterplan: kwaliteit & veiligheid water kan wél beter

Dat is de conclusie van SP-Statenlid Ron van Zeeland na de behandeling van het Provinciaal Waterplan (PWP) vrijdag 20 november. Hij kwam met een negental voorstellen, die vreemd genoeg soms wél door Gedeputeerde Hoes, maar niet door CDA, PvdA en VVD werden ondersteund.

Was dat wél gebeurd, dan had de SP vóór het PWP gestemd. Slechts één SP-amendement werd aangenomen.

In het PWP worden Europese regels vertaald naar concrete doelen op provinciaal vlak. Het gaat over waterkwaliteit, waterveiligheid, voldoende schoon drinkwater, maar ook over de verdeling van de lasten.

Want schoon water kost geld. Twee jaar geleden zijn Provinciale Staten (PS) begonnen met de eerste discussies. Ron van Zeeland daarover: “Ik heb van meet af aan gezegd dat we moeten durven kiezen voor een hoog ambitieniveau. Liever de lat hoog leggen en later bijstellen, dan nu een slap aftreksel dat weinig uitstraalt.”

Van Zeeland betoogde in PS dat water van levensbelang is – en dat dat soms letterlijk genomen mag worden. “Er zijn al opstanden uitgebroken na het privatiseren van het waterleidingbedrijf in Peru en je hoeft maar naar het Midden-Oosten te kijken om te zien waar waterschaarste toe kan lijden.”

De totstandkoming van het PWP is niet zonder slag of stoot gegaan. Allereerst wilde Gedeputeerde Hoes een jaar geleden de toch al lage ambities van de meerderheid de nek omdraaien. In PS is een motie aangenomen die uitsprak dat de provincie mee zou moeten betalen aan de totstandkoming van de Tweede Bestuursovereenkomst Water met de waterschappen. Die werden zo in staat gesteld om belangrijke taken op gebied van natuur, waterveiligheid en tegengaan van verdroging te realiseren.

Met de economische crisis als argument is het PWP als eerste het slachtoffer geworden van de bezuinigingsdrang van dit College. Weer moest de bezuiniging ongedaan gemaakt worden door Provinciale Staten.

De Gedeputeerde maakte het zichzelf in het debat extra moeilijk toen hij opmerkte dat er nog voldoende lucht zat in de begroting. Dit viel niet in goede aarde. Dat, gecombineerd met een knullige reactie op de SP-moties en wijzigingsvoorstellen, zorgden voor de nodige commotie.

Toen het op stemmen aankwam, bleken de coalitiepartijen niet onder de indruk van het feit dat een aantal ideeën en voorstellen van de SP-fractie door de Gedeputeerde omarmd werd. Alle moties werden door PvdA, CDA en VVD verworpen, op één na: het CDA steunde het voorstel om voortaan geen (recreatie-)woningen en kapitaalintensieve bedrijvigheid toe te staan in het winterbed van de Maas. Opvallend, want vooral de PvdA had eerder een zeer kritische toon aangeslagen.

Ron van Zeeland hierover: “Het spijt mij oprecht dat onze voorstellen niet zijn gesteund. Ik had met veel meer liefde vóór een Provinciaal Waterplan gestemd dat de ambitie uitstraalt om schoon water, een veilige leefomgeving en voldoende natuurontwikkeling te garanderen in de toekomst.”

Zie de video voor de eerste termijn van Ron van Zeeland in het debat over het Provinciaal Waterplan. Hieronder de moties en amendementen die hij namens de SP-fractie indiende:

BEMETERING GRONDWATER

Overwegende dat: op dit moment onvoldoende zicht is op de omvang van kleine en illegale onttrekkingen,

Besluiten het Provinciaal Waterplan 2010-2015, hoofdstuk 11, paragraaf 11.1 als volgt aan te vullen:

“De provincie streeft ernaar een zo volledig mogelijk overzicht te krijgen van alle grondwateronttrekkingen in de provincie. Daarom wordt overgegaan tot het instellen van een grondwaterbemeteringssysteem.

Daarnaast zal meer dan nu het geval is worden ingezet op handhaving op illegale onttrekkingen.”

WATERKWALITEIT

Overwegende dat een Goede Ecologische Toestand (GET) voor meer oppervlaktewateren wenselijk is;

Besluiten het Provinciaal Waterplan 2010-2015, hoofdstuk 6, paragraaf 6.3.1, 2e aandachtspunt als volgt te wijzigen:

“De in dit plan onderscheiden waterlichamen in 2027 ten minste het KRW-doel zoals beschreven in bijlage 5 behalen (Goede Ecologische Toestand) voor het Merkske, Keersop, Chaamse Beken, Tongelreep, Astense Aa, Hoge Raam, en de bovenstroomse delen van de Beerze en Reusel en goed ecologische potentieel voor alle andere waterlichamen). In deze planperiode…”

AMENDEMENT
BOUWEN IN WINTERBED (aangenomen)

Overwegende dat het uit veiligheidsoverwegingen niet wenselijk is om in het winterbed op eigen risico te bouwen.

Besluiten het Provinciaal Waterplan 2010-2015 bij hoofdstuk 12 hoogwaterbescherming paragraaf 12.2.1 de tekst te schrappen:

“Daarom is het nodig om voorwaarden te stellen aan (nieuwe) buitendijkse ontwikkelingen. Bewoners en gebruikers in het winterbed zijn zelf verantwoordelijk voor veiligheid en schade maar wij vinden het noodzakelijk om gezamenlijk met gemeenten nut en noodzaak van buitendijkse ontwikkelingen af te wegen en te bepalen of en welke voorwaarden nodig zijn voor (nieuwe) buitendijkse ontwikkelingen”

En te besluiten paragraaf 12.2.1 de betreffende tekst te vervangen door:

“Daarom is het nodig om geen nieuwe kapitaalintensieve bedrijvigheid en permanente verblijfsfuncties toe te staan in buitendijkse gebieden en het winterbed. Nieuwe ontwikkelingen in het winterbed zijn wel mogelijk in het kader van stimulering van natuur en recreatie (geen verblijfsrecreatie)."

KWELHERSTEL ‘NAAD VAN BRABANT’

Overwegende dat kwelherstel in de ‘naad van Brabant’ zeer locatiegebonden maatwerk is;

Dragen GS op te onderzoeken welke maatregelen noodzakelijk zijn om het kwelherstel in de ‘naad van Brabant’ te bevorderen en op welke wijze dit in fase 2 van de Verordening Ruimte kan worden ingepast.

INZICHT LASTEN & VERVUILING

Overwegende dat:

• De burger in absolute zin het meeste bijdraagt aan de totale inkomsten aan heffingen;
• De kosten voor de burger op jaarbasis met 3.5% zijn toegenomen, de hoogste stijging van alle inkomstensectoren
• Niet inzichtelijk is hoe de kosten zich verhouden tot de daadwerkelijke bijdrage aan gebruik en vervuiling door de verschillende sectoren.
• De lasten per sector (in relatieve zin) in verhouding moeten staan tot gebruik en bijdrage aan vervuiling

Dragen GS op om PS bij de Voorjaarsnota 2010 een overzicht te verstrekken waarin de verhoudingen van de lasten t.o.v. gebruik en bijdrage aan de vervuiling van water door de verschillende sectoren inzichtelijk zijn gemaakt

INDUSTRIEEL GEBRUIK GRONDWATER

Besluiten het provinciaal Waterplan 2010-2015, hoofdstuk 11, de tekst in paragraaf 11.5
te vervangen door:

“Het gebruik van grondwater voor laagwaardig gebruik door de industrie is sterk verminderd. In het kader van handhaving van het ambitieniveau zijn nieuwe onttrekkingen en uitbreiding van bestaande onttrekkingen vooralsnog niet toegestaan.

Ingeval er toch een aanmerkelijke groei in het watergebruik gaat optreden, dan kan
een herziening van het beleid worden overwogen”

PROEFTUIN BRONAANPAK VERVUILING

• De kracht van Brabant schuilt in innovatie
• Vervuiling aanpakken bij de bron goedkoper is dan zuivering achteraf
• Nuttige stoffen onnodig uit de kringloop worden onttrokken

Dragen het College van GS op:

• Een proeftuin te starten waarbij de onderbreking van de kringloop voedsel > mens > riool > bemesting > voedsel wordt hersteld.

LOKAAL BELEID DIFFUSE BRONNEN

Overwegende dat:
• ILG-gelden hiervoor een geschikt én beschikbaar instrument zijn

Besluiten het Provinciaal Waterplan 2010-2015, hoofdstuk 8, paragraaf 8.3 – 1E streepje:

“het bevorderen van extra lokale maatregelen in die gevallen waar deze een grote meerwaarde betekenen ten opzichte van het generieke beleid;”

als volgt te wijzigen:

“het inzetten van lokale maatregelen als meerwaarde ten opzichte van het generieke beleid”

ONDERZOEK NAAR KOSTEN EFFECTIVITEIT

Overwegende dat

• Het niet efficiënt is dat twee bestuurslagen op gebied van waterbeleid elkaar overlappen
• Een betere kosteneffectiviteit gewenst is gezien het belang van het onderwerp water

Dragen GS op een onderzoek te verrichten naar de kosten en effectiviteit van de integratie van waterschappen in de provincies en dit onderzoek voor de voorjaarsnota uit te voeren.

Zie ook blog Ron van Zeeland: Provinciaal Waterplan
en: Provinciaal Waterplan (2)