Huisartsenpost: de ver-van-mijn-bed-show

20 november 2009

Huisartsenpost: de ver-van-mijn-bed-show

De huisartsenpost bij het Elisabethziekenhuis in Tilburg gaat verdwijnen, zo is eerder dit jaar beslist door de besturen van de huisartsenpost en het ziekenhuis. In Tilburg blijft dan nog één huisartsenpost over, die aan de Lage Witsiebaan. De SP-fractie heeft gehoord dat deze laatste post binnen afzienbare tijd gaat fuseren met de huisartsenpost in Waalwijk. Dat zou concreet kunnen betekenen dat ’s avonds na 17.00 uur en in de weekenden ruim 350.000 inwoners van Brabant voor noodzakelijke eerstelijnszorg slechts terechtkunnen bij één enkele huisartenpost. Het gaat concreet om de inwoners van Berkel-Enschot, Diessen, Drunen, Gilze, Haaren, Hilvarenbeek,Kaatsheuvel, Loon op Zand, Moergestel, Oisterwijk, Riel, Sprang-Capelle,Tilburg, Udenhout, Waalwijk en Waspik.

De SP-fractie vraagt zich af of één post, hoe goed ook georganiseerd, in staat is om zo’n groot gebied met zo’n groot inwonertal te bedienen met de juiste zorg. De fractie heeft behalve met inwoners van het gebied ook gesproken met zorgprofessionals die
bekend zijn met het werken op Brabantse huisartsenposten en die net als de SP ernstige twijfels hebben over het bedieningsgebied en de personele, professionele en organisatorische capaciteit van de overblijvende huisartsenpost om de juiste zorg te bieden aan zoveel mensen.

Daarnaast maakt de SP zich, samen met veel inwoners van de regio Midden-Brabant, grote zorgen over de fysieke bereikbaarheid van een huisartsenpost voor met name de bewoners van de dorpen rondom Tilburg (en straks misschien ook Waalwijk). Patiënten dienen zelf voor vervoer te zorgen. Niet iedereen heeft een auto en een taxi is erg duur. Maar de afstanden vanuit met name de omliggende dorpen zijn zo groot (tussen 8,6 en 17,2 km) dat die met een fiets niet te overbruggen zijn, zeker niet voor mensen die medische problemen hebben.
Daarmee is de toegankelijkheid van eerstelijnszorg niet voor iedereen gewaarborgd en zullen zeker de wettelijk vastgelegde maximale aanrijtijden niet gehaald worden. Het gevolg is ook een door de SP en vele anderen ongewenste tweedeling tussen mensen met geld, een auto en een sociaal netwerk en mensen die dat allemaal niet hebben.

Ook Brabanders in andere regio’s maken zich zorgen. In 2008 hebben enkele gemeenteraden, waaronder die van Valkenswaard en Veldhoven, bezwaren geuit tegen de nieuwe nachtregeling van de Stichting Huisartsen Organisatie Kempen en omstreken (SHOKO) omdat daarmee de zorg voor inwoners van Aalst en Waalre onder druk zou komen te staan.
Onlangs werden naar aanleiding van klachten van burgers in de gemeenteraad van Bergen op Zoom kritische vragen gesteld over de Huisartsenpost Bergen op Zoom.

Daarom heeft Mia van Boxtel van de SP-statenfractie de volgende vragen aan het college van Gedeputeerde Staten gesteld:

1. Vindt u met de SP dat het provinciebestuur tenminste medeverantwoordelijk is voor een eerstelijns zorgvoorziening buiten kantooruren die voor alle Brabanders even toegankelijk, bereikbaar en adequaat is? Zo nee, waarom niet?
2. Vindt u met de SP dat de provinciale overheid de verantwoordelijkheid heeft om een beschermende en regisserende rol op te pakken nu die voorziening onder druk staat, met name op grond van het gegeven dat de Centrale Huisartsenposten (CHP’s) een regionale publieke voorziening vormen? Zo nee, waarom niet?
3. Als u dit met ons eens bent, hoe wilt u er dan concreet voor zorgen dat bereikbare, toegankelijke, laagdrempelige en adequate eerstelijnszorg buiten kantooruren voor álle Brabanders beschikbaar blijft?
4. In Brabant zijn 20 huisartsenposten actief, verenigd in vijf CHP’s. Hebt u een beeld van de activiteiten en het functioneren van deze posten? Zo nee, ziet u er de noodzaak van in om een dergelijk overzicht en inzicht te hebben, zodat u de belangen van Brabantse burgers kunt behartigen wanneer de situatie daar aanleiding toe geeft? Zo nee, waarom niet?
5. Kunt u aangeven of en zo ja waar er structurele klachten zijn over dienstverlening, toegankelijkheid en bereikbaarheid van de Brabantse huisartsenposten? Zo ja, bent u bereid deze met Provinciale Staten te delen zodat de Staten kunnen bepalen of en hoe zij hierin moeten handelen?
6. Bent u bereid om de CHP-besturen en de Zorgverzekeraars in Brabant te wijzen op hun grote verantwoordelijkheid voor de eerstelijnszorg en om hen actief en concreet te ondersteunen? Bent u het in dezen met ons eens dat kostenefficiency en marktwerking geen leidende overwegingen mogen zijn? Zo nee, waarom niet?
7. Geconfronteerd met de zorgen en klachten van hun inwoners over de eerstelijnszorg buiten kantooruren, worstelen gemeenteraden en wethouders in Brabant met de vraag naar verantwoordelijkheid voor en regie over deze essentiële regionale voorziening. Zij hebben hierin echter geen bevoegdheden of gezag en kunnen geen bindende afspraken maken met de CHP’s om de belangen van hun inwoners te waarborgen. Hetzelfde lijkt te gelden voor de provinciale overheid. Bent u met de SP van mening dat het een slechte zaak is wanneer lokale en regionale overheden essentiële gezondheidsbelangen van hun inwoners niet kunnen waarborgen?
8. Als u het eens bent met het gestelde in vraag 7, welke actie kunt en wilt u ondernemen om deze onwenselijke situatie te verbeteren? Bent u bereid o m hierover met de rijksoverheid in gesprek te gaan? Zo nee, waarom niet?