SP-Statenleden op bezoek bij poppodium W2

3 oktober 2009

SP-Statenleden op bezoek bij poppodium W2

Marijke Kamphorst, Vincent Lépinasse, Ron van ZeelandSP-Statenleden Marijke Kamphorst en Ron van Zeeland zijn onlangs op werkbezoek geweest bij Poppodium W2 in 's-Hertogenbosch. Ze spraken onder andere met WII-directeur VIncent Lépinasse over de verbouwing en de toekomstplannen.

De Willem II-fabriek is een Rijksmonument in het bezit van de gemeente ’s-Hertogenbosch. Naast W2 zijn er ook het Grafisch Atelier, de Koninklijke Harmonie, en Galerie Artis gevestigd. De buitenkant van het popodium ziet er erg gesloten uit. Niet zo lang geleden zijn de dichtgemetselde ramen al met grote foto’s van het interieur ‘behangen’, maar W2 kampt nog altijd met het imago van een donker hol.

Poppodium W2 op de begane grond van de voormalige Willem II-sigarenfabriek.

Niet een oord waar je je dochter van 16 graag naar toe stuurt, terwijl er feitelijk niets te verbergen valt. Het is gewoon een poppodium. Het plan is dus om de onderste vensters te voorzien van geluidwerend glas, zodat direct de zaal ingekeken kan worden.

De foyer is al op eigen kosten aangepakt (zie foto hieronder). Oude elementen zijn teruggebracht, zoals de stalen conctructie van de oude fabriek en de hoge plafonds. Ik vind het persoonlijk jammer dat de gemeente hier niet de kansen ziet die voor overbuurman de Verkadefabriek wel zijn gezien en gepakt. Maar er speelt natuurlijk altijd meer.

Vernieuwde foyer W2

De kansen zijn er, het pand is schitterend en met een flinke opknapbeurt kan het net zo’n publiekstrekker worden als de Verkadefabriek. Nu blijft het een beetje aanpappen. Wat er meer speelt is de politieke bijna-crisis rond GroenLinks-wethouder Bart Eigeman en uitbater van de Talent Factory, Ruben Zar. Pas als die zaak tot een goed einde is gebracht, komt er misschien ruimte om besluiten te nemen over de toekomst van het hele gebied (Kop van ‘t Zand).

De gemeente vraagt van W2 dat ze meer openheid uitstraalt, maar legt tegelijkertijd wel beperkingen op waar die verbeteringen van betaald mogen worden. Niet van de exploitatie bijvoorbeeld. En hoewel het gebouw een Rijksmonument is en eigendom van de gemeente staat diezelfde gemeente nog niet te trappelen om mee te betalen.

Sinds de invoering van het nachtnet ziet W2 het aantal bezoekers van buiten de regio toenemen. Het bezoekersaantal heeft men de afgelopen jaren zien groeien van 14.000 tot 19.000 per jaar, waarvan zo’n 60 à 70% uit de regio komt. Naast een podium biedt W2 ook nog oefenruimten voor Bossche bandjes.

De SP-fractie onderzoekt nu de mogelijkheden van de provincie om financieel bij te springen bij de verbouwing.

Webstek Poppodium WII