Drinkwaterbescherming botst met bestemming zware industrie

9 oktober 2009

Drinkwaterbescherming botst met bestemming zware industrie

Nico Heijmans en Ron van Zeeland (resp.voorzitter en woordvoerder water SP-Statenfractie) hebben vandaag een gesprek gehad met voorzitter Rob Prins van de Osse Industriële Kring (OIK). Gespreksonderwerp was het waterwinningsgebied Macharen binnen de Provinciale Milieu Vergunning (PMV).

Bij het gesprek was naast de vertegenworodigers van OIK, ook ondernemersvereniging ‘Toekomst In De Bedrijven Oss (TIBO) aanwezig.

De contouren van het waterbeschermingsgebied Macharen zijn in 2004 gewijzigd voor de veiligheid en verbetering van waterwinning in het gebied. Het bedrijfsleven in Oss zegt destijds nooit bij het vooroverleg van de op hande zijnde wijzigingen te zijn betrokken. Bedrijven gevestigd op het industrieterrein Elzenburg (categorie 5 – zware industrie) dat is opgenomen binnen de contouren van waterwinning zeggen nu plotseling aan extra zware milieu-eisen en wetgeving te moeten voldoen. Daarnaast vragen ze zich af of er wel ooit wel extra winning van water zal plaatsvinden in het gebied. Brabant Water sluit echter niet uit in de toekomst de waterwinning van 3000 kubieke liter water in het gebied nodig te hebben.

Brabant Water claimt eerder water te winnen in het gebied dan de industrie er is ontwikkeld. Het overleg wat nu tussen de provincie, de gemeente Oss, Brabant Water en de ondernemers plaats vindt gaat over het verleggen van de grenzen van het waterwingebied en eveneens verplaatsing van extra waterwincapaciteiti naar een andere lokatie in de provincie. Verplaatsing of speciale boringen naar water hebben een kostenplaatje van € 4 miljoen. Een deel van de kosten wil men verhalen op het bedrijfsleven en de gemeente Oss (beiden € 1 miljoen) die dit niet kunnen opbrengen.

De vraag is echter of een categorie 5 industrieterrein als waterwinningsgebied aangewezen moet worden en kosten moeten worden gemaakt die zullen worden verhaald op het bedrijfsleven en de gemeente Oss. De waterkwaliteit in het gebied is ook niet van dusdanige kwaliteit zo stelden de drie aanwezige partijen bij het gesprek, die dan ook geen voordelen zagen in uitbreiding van de capaciteit van de waterwinning in het gebied.

De OIK zal op donderdag 27 november 2009 gebruik maken van het inspreekrecht bij de commissie ruimte en milieu.
Vrijdag 16 oktober zal het Provinciaal Water Plan worden behandeld in de Provinciale Staten. Hier zal de SP aandacht vragen voor een eerlijke oplossing voor dit probleem.

blog Ron van Zeeland