Merk Brabant duur fietsplaatje?

22 september 2009

Merk Brabant duur fietsplaatje?

Onlangs mochten wij vernemen dat we een ‘merk Brabant’ rijker zijn en € 200.000 armer. Het College meende te weten dat mensen van buiten onze provincie bij Brabant alleen denken aan katholiek en gezellig. Los van de vraag waar het College die wijsheid vandaan haalt, is de belangrijkere vraag of dit eenvoudige logo en een simpele verwijzing naar een terecht populair liedje daar zoveel verandering in zullen brengen.

De SP kan zich voorstellen dat een (beeld)merk voor Brabant gewenst en rendabel zou kunnen zijn. In dat geval ligt het echter veel meer voor de hand om ter zake kundige ontwerpers hiervoor een opdracht te verstrekken.

Overigens was bij navraag onder een groep amateur-kunstenaars de meest gehoorde associatie met het beeldmerk: een nieuw fietsplaatje voor slechthorenden. Enkele ouderen herinnerden zich dat ze ooit eens een autosticker bezeten hadden die er ‘precies hetzelfde uitzag, maar dan zonder tekst’.

Naar aanleiding hiervan heeft Mia van Boxtel van de SP Statenfractie Noord-Brabant de volgende vragen aan het college van Gedeputeerde Staten gesteld:

1. Vindt het College van GS het bedrag van € 200.000 een verantwoorde en rendabele investering voor het gepresenteerde Merk Brabant? Zo ja, hoe gaat het College dit rendement berekenen?
2. Iedereen mag het beeldmerk gratis gebruiken, maar is de behoefte aan zo’n Brabants logo onderzocht en is bekend of instellingen en bedrijven het beeldmerk daadwerkelijk willen en zullen gaan gebruiken? Zo ja, kunt u ons een rapportage van dit onderzoek laten zien? Zo nee, waarom niet?
3. De ontwikkeling van het logo kost € 200.000 mochten wij uit de krant vernemen. Bent u bereid een begroting en financiële verantwoording aan Provinciale Staten te overleggen?
4. Welke bedragen zijn verder nog begroot voor de uitvoeringskosten, over het algemeen een veelvoud van de ontwikkelkosten?
5. Welk deel van de kosten is, direct of indirect, besteed aan de deelnemende personen, instellingen en bedrijven? Vindt u het zuiver dat een aantal van deze deelnemers nauwe banden heeft met de provincie?
6. Hoe kan het dat anno 2009 een stuurgroep uitsluitend bestaat uit mannen?
7. Heeft de samenstelling van de stuurgroep iets te maken met de wel erg ouderwetse keuze van de weggevertjes en het verschil dat daarbij tussen mannen (manchetknopen) en vrouwen (handtashaak) gemaakt wordt?
8. In de berichtgeving heet het dat er nu eindelijk een logo is voor heel Brabant. Beseft het College dat het hiermee voorbij gaat aan het feit dat er ook nog een Vlaams en een Waals Brabant bestaat?