Gemarchandeer met de democratie!

9 mei 2009

Gemarchandeer met de democratie!

De Brabantse statenleden hebben in meerderheid laten weten dat zij vinden dat de aandelen van Essent niet verkocht moeten worden. Dat deden ze na maandenlang onderzoek, debatteren, informeren en discussiëren. De statenleden zijn voorwaar niet over een nacht ijs gegaan, wat ook mag blijken uit het finale debat over de verkoop van de aandelen Essent, dat maar liefst ongeveer 11 uur in beslag nam. Een debat waarvan vriend en vijand aan het einde concludeerden dat het een goed en waardig debat was.
Ook stelden de statenleden, rechtstreeks door de bevolking gekozen, vast dat het besluit over de aandelenverkoop misschien wel het belangrijkste besluit is dat ooit in de provincie is genomen.

De VVD en de SP op weg naar het Essentdebat in de Staten

Tel daarbij op dat uit alle onderzoeken blijkt dat een overgroot deel van de Brabantse bevolking vindt dat de aandelen niet verkocht moeten worden, dat de kranten volstaan met ingezonden brieven en opinieartikelen die ook oproepen de aandelen niet te verkopen, dat zelfs de Brabants-Zeeuwse werkgevers oproepen de aandelen niet te verkopen en je zou toch van een bestuur mogen verwachten dat zij zich nederig bij deze feiten neerlegt. Want is het niet een basisregel van de parlementaire democratie dat er bij meerderheid besloten wordt?

Maar niet ons Brabants college van GS, zeg maar de provinciewethouders. Nee, zo liet Onno Hoes, vandaag in het Brabants Dagblad weten, zij gaan in de achterkamertjes nog eens uitvogelen wat er zou gebeuren als zij de aandelen toch zouden verkopen. Worden we dan naar huis gestuurd?, vraagt deze democraat zich af.
Onno Hoes en Annemarie Moons zijn volop gegaan voor de verkoop van de Essentaandelen. En natuurlijk, dat is hun goed recht. Maar op deze manier laten Hoes en Moons zien dat het wel heel slechte verliezers zijn, die hoog opgeven over de democratie als het ze uitkomt, maar graag bereid zijn diezelfde democratie een beetje aan de laars te lappen om hun zin door te drijven.

De SP laat bij monde van haar fractievoorzitter, Nico Heijmans, weten geen zin te hebben “machteloos toe te zien hoe de democratie wordt verkwanseld”.
De partij zal nog dit weekend met andere fracties overleggen over het aanvragen van een bijzondere statenvergadering op korte termijn. Op deze vergadering zal het college van GS dan verantwoording moeten afleggen over de belabberde wijze waarop zij met democratische besluiten denkt om te kunnen gaan, en daarnaast wil de partij van de andere fracties in de staten vragen om zich unaniem uit te spreken voor de uitvoering van een democratisch genomen besluit.