Brabantse fracties willen Statenvergadering over besluitvorming Essent

10 mei 2009

Brabantse fracties willen Statenvergadering over besluitvorming Essent

De Brabantse Statenfracties van de SP, Groen Links, ChristenUnie/SGP, Partij voor de Dieren, D66 en de Brabantse Partij willen op korte termijn een extra statenvergadering over het besluitvormingsproces ten aanzien van de verkoop van de aandelen Essent .

Nadat na een maandenlang proces van wikken en wegen tijdens een 11 uur durende Statenvergadering uiteindelijk een meerderheid van de Brabantse Staten zich uitsprak tegen de verkoop van de aandelen Essent heeft het college van Gedeputeerde Staten besloten haar besluitvorming met een week uit te stellen.
“Er is tijd nodig voor politiek overleg”, zo liet gedeputeerde Hoes weten via het Brabants Dagblad. En “wat gebeurt er als de oppositie een motie van wantrouwen tegen ons indient”, zo vraagt deze zelfde gedeputeerde zich af.
Zo dreigt een zorgvuldig en langdurig proces dat afgesloten is met een 11 uur durend grondig en waardig debat te verzanden in de achterkamers van het Brabantse Provinciehuis.

De fracties, die voor hun verzoek tot een extra statenvergadering een beroep doen op artikel 17 van de Provinciewet, willen met deze extra statenvergadering duidelijkheid over de overwegingen van GS op grond waarvan zij menen een uitspraak van de direct gekozen volksvertegenwoordigers te kunnen negeren. Daarnaast willen de fracties duidelijkheid over de positie van de verschillende fracties ten aanzien van het genomen meerderheidsbesluit tegen de verkoop aandelen Essent.

Hieronder de brief zoals door de fracties aan de Commissaris van de Koningin is gestuurd:

Aan de Commissaris der Koningin van Noord-Brabant
Mevrouw Hanja Maij-Weggen

’s-Hertogenbosch, 11 mei 2009

Betreft: Verzoek op basis van Artikel 17 van de provinciewet tot het houden van een
vergadering van provinciale Staten.

Geachte mevrouw Maij-Weggen,

Bij deze wil ik namens de fracties van de SP, Groen Links, ChristenUnie/SGP, Partij voor de Dieren, D 66 en de Brabantse Partij U vriendelijk verzoeken op korte termijn een extra statenvergadering te houden met als agendapunt: Besluitvorming Toekomststrategie Essent.
Reden voor zit verzoek is het volgende: Na een uiterst zorgvuldig maandenlang proces van informeren, discussiëren, onderzoeken, verdiepen, advies inwinnen en afwegen is op 24 april na een zeer uitgebreid, zorgvuldig en inhoudelijk goed debat door Provinciale Staten in meerderheid besloten dat de aandelen Essent niet vervreemd dienen te worden.

In juni 2008 is door GS gesteld dat het niet om een onomkeerbaar proces zou gaan. De uitkomst stond dus niet bij voorbaat vast. In die zin heeft gedeputeerde Moons niet nagelaten in alle toonaarden te beweren dat PS niet in een fuik zouden zwemmen als zij in juni 2008 “ja” zouden zeggen tegen de toekomststrategie van Essent. Nu blijkt echter dat GS mogelijk toch overweegt over te gaan tot vervreemding van de aandelen Essent, in weerwil van een “nee” van Provinciale Staten.
In deze statenvergadering behoort naar ons idee dan ook door GS antwoord te worden gegeven op de vraag of zij, gezien eerder gedane uitspraken, nog wel politiek het recht hebben tegen de meerderheid van deze Staten in, de aandelen te vervreemden. Maar daarnaast dient het college ook aan te geven op grond waarvan zij het in moreel en in democratisch opzicht verantwoord vindt als Dagelijks Bestuur tegen de wens van de gekozen volksvertegenwoordiging in te handelen.

Naar onze mening dienen ook de fracties in Provinciale Staten duidelijk te maken waar zij in dit proces staan. Zijn de fracties van mening dat in dit geval een uitspraak van de direct gekozen volksvertegenwoordiging kan worden genegeerd?