ZE BLIJVEN NUTS!

24 april 2009

ZE BLIJVEN NUTS!

Nico Heijmans in zijn eerste termijn aan het woord.
Na een lang en spannend debat heeft een meerderheid van Provinciale Staten vandaag voor een motie gestemd van SP en GroenLinks die Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant opdroeg de aandelen van Essent niet te verkopen aan het Duitse RWE.

Voorafgaand aan de vergadering van Provinciale Staten (PS) stonden tientallen SP-ers met protestborden voor de ingang van het provinciehuis. Ook een delegatie van WISE stond met spandoeken in een laatste poging de statenleden te overtuigen.

SP-ers in actie bij het Provinciehuis.

Na een dag vol discussie concludeert SP-fractievoorzitter Nico Heijmans: "Ik ben blij dat ik nu kan zeggen dat argumenten in het debat hebben geteld. Ook is weer eens aangetoond dat actievoeren helpt. De Brabantse Statenleden hebben een historische beslissing genomen."

De woordvoerders van SP, VVD, CDA en PvdA voor de interruptiemicrofoon.

Nico Heijmans haalde in zijn bijdrage onder andere de mythe van de schaalvergroting aan. "Bij de discussie-avond die de SP eerder organiseerde bleek dat onderzoek door professor Schenk uitwees dat schaalvergroting helemaal niet per definitie tot betere dienstverlening leidt, integendeel zelfs." aldus Heijmans.

Een ander belangrijk bezwaar tegen overnamekandidaat RWE was de slechte naam die het Duitse energiebedrijf heeft op milieugebied. De garanties die het contract boden om Essent te laten blijven investeren in groene energie bleken boterzacht.

Essent is van ons