Verslag: Avond “Meer vrouwen in de politiek “ succes

6 april 2009

Verslag: Avond “Meer vrouwen in de politiek “ succes

Wist U dat Noord-Brabant op de 10de plaats staat wat betreft aantal vrouwen in de politiek?
Daar wilde minister Guusje Ten Horst wel eens verandering in brengen. Over het algemeen zijn vrouwen slecht vertegenwoordigd in gemeenteraden.. De minister heeft daarom het IPP (Instituut voor Publiek en Politiek) de opdracht gegeven om op zoek te gaan naar meer vrouwen in de politiek.

Ik ben een van de 7 ambassadeurs om dat voor elkaar te krijgen. Er zijn 3 regiobijeenkomsten belegd om informatie te geven. Daar zijn op dit moment al 2 van geweest. Afgelopen woensdag was de beurt aan Eindhoven. De organisatie daarvan had ik op me genomen. Ongeveer 50 dames waren daar op af gekomen. En ik mag dus concluderen dat de p.r. vooraf goed verlopen was. Want waar moet je dames, die daar wel wat meer over willen weten, vinden? Allereerst hebben we de zittende raadsleden gevraagd eens rond te kijken. In Eindhoven zijn er in een huis aan huis blad 3 keer interviews gehouden met vrouwelijke raadsleden van Eindhoven en als het goed is volgen er meer. Zelf ben ik naar verschillende bijeenkomsten gegaan, waarvan ik wist dat daar veel vrouwen bij aanwezig waren, om hier aandacht voor te vragen. En natuurlijk veel zoeken op internet. Wat daarbij opviel is dat allochtone vrouwen veel meer georganiseerd zijn dan autochtone vrouwen.
In ieder geval mag het resultaat er zijn. Het programma van de avond was dan ook serieus dan wel komisch. Wethouder, Mary Fiers, was die avond gastvrouw en zij vertelde o.a. grappige verhalen over dat heel veel mensen nog altijd denken dat wethouders mannen zijn. Ook de verschillende ambassadeurs vertelden wat over hun werk en hoe ze ertoe gekomen zijn om in de politiek te gaan. En dat varieert van “boosheid over bepaalde maatregelen”, “erin rollen” tot “van huis uit”. Het komische gedeelte werd ingevuld door de cabaretgroep “De Lima’s” en dat deden ze op een treffende manier wat helemaal in het teken stond van die avond.
Na de pauze was het tijd voor speeddaten met raadsleden en daar werd veelvuldig gebruik van gemaakt. Sommigen waren niet weg te slaan. Onder het genot van een drankje werd er nog veel nagepraat en hier en daar werden de eerste contacten gelegd. Al met al was het dus een geslaagde avond.

Marijke Kamphorst
SP-Statenlid