SP stelt vragen over dreigende aantasting EHS rond "Heistraat"

2 april 2009

SP stelt vragen over dreigende aantasting EHS rond "Heistraat"

Tussen Dongen en Oosterhout ligt de N629. Deze wegverbinding, lokaal beter bekend onder de naam "Heistraat", heeft de status van provinciale weg. Het toenemend verkeer tussen Tilburg, Dongen en Oosterhout was de reden van een groot aantal verkeersstudies sinds 2002, waarin een groot aantal varianten van de verbinding Dongen-Oosterhout onderzocht zijn. In april 2008 is uiteindelijk het MER rapport N629 van het bureau Oranjewoud gepresenteerd, waarin de provincie ook haar voorkeur voor 1 van de varianten bekend maakte. De gemeente Dongen wilde zich niet neerleggen bij de voorkeur van de provincie en heeft bij de provincie gepleit voor een variant (Bundeling Zuid) die de ecologische hoofdstructuur doorsnijdt. In antwoord op een brief van de SP fractie in Dongen, schrijft het College dat over de definitieve variant nog bestuurlijk overleg tussen provincie en de gemeenten Oosterhout en Dongen plaatsvindt.

De SP is van mening dat een doorsnijding van de natuurgebieden de Duiventoren en Het Blik ten alle tijden moet worden voorkomen, en Wouter van der Staak van de SP Statenfractie heeft het College van Gedeputeerde Staten dan ook de volgende vragen gesteld:

1. Wat is de inzet van de provincie in de overleggen met beide gemeenten en blijft deze insteek in toekomst onveranderd?
2. Is het College het met de SP eens dat een aantasting van de EHS ten alle tijden moet worden voorkomen? Zo nee, waarom niet?
3. De provincie heeft op basis van de MER studie gekozen voor een variant die de ecologische hoofdstructuur ontziet. Staat het College nog steeds achter deze keuze?
4. De gemeente Dongen heeft door de Grontmij een notie laten maken, waarin gesteld wordt dat de verkeersproblemen alleen door de variant Bundeling Zuid afdoende opgelost worden. Wat is het oordeel van het College over deze notitie en ziet het college redenen om terug te komen op de aanvankelijke voorkeur van de provincie?
5. De gemeente Dongen meent dat sprake is van zwaarwegende maatschappelijke belangen die een doorsnijding van de EHS noodzakelijk maken. Wat zijn volgens het College zwaarwegende maatschappelijke belangen die een doorsnijding rechtvaardigen?
6. In de MER studie, zijn behalve de voorkeursvariant van de provincie (Paralel Noord), en de variant die de gemeente Dongen voorstaat (Bundeling-Zuid) ook de varianten Nul+ en MMA (meest milieuvriendelijke alternatief) onderzocht. In deze varianten hoeft geen nieuwe weg aangelegd te worden, maar wordt gebruik gemaakt van het bestaande tracé. De SP kiest om die reden (minder versnippering van het buitengebied) voor één van die varianten. Om welke reden geeft het College de voorkeur aan de aanleg van een nieuwe weg?