Staten stemmen unaniem in met SP initiatief: Kunst met een kleine “k”en een grote “J”

22 maart 2009

Vrijdag 20 maart is het initiatiefvoorstel, dat door de SP was ingediend, om scholieren uit te nodigen zelf kunstwerken te maken en zelf een expositie te organiseren in de Statenvergadering behandeld.
SP Statenlid Marijke Kamphorst

De geselecteerde werkstukken van de verschillende scholieren worden dan tentoongesteld in een echt museum, die daarvoor een zaal beschikbaar zullen stellen. Wij hebben aangegeven dat dit vooral voor de VMBO-scholieren bedoeld is. De bestaande jeugdparticipatie, die over het algemeen gericht is op kennis en debat is voor die groep vaak te hoog gegrepen. De kwaliteiten van deze leerlingen liggen juist op een heel ander vlak, bijvoorbeeld wat je noemt “het werken met hun handen”. Het maken van kunst, en daardoor gewaardeerd worden, is voor hen naar onze mening een toepasselijke vorm van participatie.
De uiteindelijke winnaar mag met zijn klas een cultureel reisje maken.
Jongeren vonden het idee leuk, leerkrachten zijn enthousiast, Musea werken hieraan mee en begrotingstechnisch was er ook geen probleem.
Alle fracties waren het daar mee eens en met algehele stemmen is het voorstel dan ook aangenomen.