SP wil openheid over salarissen.

12 maart 2009

SP wil openheid over salarissen.

Uit het onderzoek dat gedeputeerde Staten hielden op verzoek van de SP bleek dat er binnen een gesubsidieerde instelling in Brabant boven de Balkenendenorm verdiend werd.
Let wel, het gaat hier om instellingen die voor 100% bekostigd worden door de provincie, gemeenschapsgeld dus.

Natuurlijk wil je dan weten om welke instelling en welke persoon het gaat, dat is logisch. Logisch is het ook om te verwachten dat een instelling die voor 100% door de gemeenschap wordt bekostigd, geen geheimen heeft, en dat de salarissen gewoon openbaar zijn.
Maar niets is minder waar! De instellingen bleken in eerste instantie niet eens bereid om aan de provincie de informatie over de salarissen te verschaffen! Erger nog, de gedeputeerde moest beloven de instellingen en personen niet met naam te noemen!!
Dit is natuurlijk onacceptabel. Inmiddels heeft de SP-fractievoorzitter in een brief aan het college een dringend beroep gedaan om de gegevens wel openbaar te maken.
Daarnaast heeft een journalist van het Brabants Dagblad op grond van de Wet Openbaarheid Bestuur van het college geëist de gegevens in te mogen zien.
Een hele slechte beurt van het college, want diezelfde journalist heeft in de afgelopen tijd al twee keer met een beroep op de Wet Openbaarheid bestuur afgedwongen dat het college zaken openbaar moest maken.
Wat de SP-fractie betreft mag er best geld naar gesubsidieerde instellingen, maar gaan we daar wel de eis aan verbinden dat de salarissen in deze instellingen openbaar en voor iedereen controleerbaar zijn.

Hieronder vindt u de brief van Sp-fractievoorzitter Nico Heijmans aan het college van GS.

Aan het college van GS van
Noord-Brabant

’s-Hertogenbosch, 12 maart 2009.

Betreft: Derde WOB-procedure in korte tijd?

Geacht college,

Na de Wob-procedures rond de “gouden handdrukken” en het transcript van de besprekingen ten aanzien van de aanbestedingen in het OV heeft zich alweer de derde procedure aangekondigd. Dit keer in verband met de uitkomsten van de quickscan met betrekking tot de salariëring binnen gesubsidieerde instellingen.
Ik vind dit een slechte zaak. Ik ben ervan overtuigd dat deze procedure door een journalist van het Brabants Dagblad opnieuw gewonnen zal worden en de indruk van een niet open en transparante provincie wordt op deze manier wel erg versterkt.

Het betreft hier met name de bekendmaking van welke gesubsidieerde instelling een salaris betaalt boven de Balkenendenorm. Afgezien van de negatieve beeldvorming voor de provincie ben ik van mening dat het absoluut uitgesloten moet zijn dat er geen openbaarheid is rond de hoogte van salarissen binnen instellingen die voor 100% door de provincie worden gesubsidieerd.

Ik doe een dringend beroep op u om het niet opnieuw tot een procedure in het kader van de Wet Openbaarheid Bestuur te laten komen en de betreffende gegevens openbaar te maken.

Met vriendelijke groet,

Nico Heijmans

P.S. Deze vragen hoeven niet aangemerkt te worden als schriftelijke vragen en een afschrift van dit schrijven is tevens gestuurd naar de fractievoorzitters van PS.