SP stelt vragen bij Commissariaat ING van Hanja Maij-Weggen

22 maart 2009

SP stelt vragen bij Commissariaat ING van Hanja Maij-Weggen

De laatste dagen is er erg veel commotie rond de maximale intekenbonus 1,3 miljoen euro van Patrick Flynn bij de ING. Duidelijk is dat deRaad van Commissarissen van ING met deze bonus ingestemd. Aangezien een van de leden van het college van Gedeputeerde Staten van de provincie Noord-Brabant, te weten de Commissaris der Koningin, deel uitmaakt van deze RvC, heeft Nico Heijmans van de SP-fractie de volgende vragen aan het college gesteld:

1. Is het college nog steeds van mening dat het verstandig en wenselijk is dat een van haar leden naast de functie in het openbaar bestuur ook een betaalde nevenfunctie heeft bij een instelling als ING, ook als die instelling bloot staat aan zoveel maatschappelijke kritiek?
2. Heeft het betreffende lid van GS dat tevens lid is van de RvC van ING ingestemd met de bonus voor Patrick Flynn?
3. Zo ja, waarom?
4. Zo nee, is het betreffende lid van uw college dan bereid om als signaal de functie als lid van de RvC van ING met onmiddellijke ingang neer te leggen?