SP stelt opnieuw vragen over inzet verouderde en vervuilende bussen door Arriva

23 maart 2009

SP stelt opnieuw vragen over inzet verouderde en vervuilende bussen door Arriva

Op 6 februari 2009 heeft Mahmut Erciyas, OV-woordvoerder van de SP in de Provinciale Staten van Noord-Brabant, vragen gesteld over de inzet van verouderde en vervuilende bussen door vervoersbedrijf Arriva. Omdat Erciyas de beantwoording door het college van GS onbevredigend vindt en het college-antwoord juist meer vragen oproept, heeft hij de voorzitter van de provinciale commissie EMG verzocht om deze kwestie te agenderen voor de vergadering van deze commissie op 3 april a.s. Hij wil vooraf een aantal vragen beantwoord zien door de verantwoordelijke gedeputeerde:

1. Op welke datum is bekend geworden bij het college c.q. de verantwoordelijke gedeputeerde dat Arriva bussen inzet die niet bestekconform zijn?

2. Welke reden(en) heeft Arriva opgegeven voor de inzet van niet bestekconforme voertuigen?

3. Heeft het college Arriva beboet voor deze overtreding? Zo nee, waarom niet?

4. Waarom heeft Arriva niet in een eerder stadium besloten tot de inzet van “nieuwere bussen uit haar wagenpark, die beter voldoen aan de milieunormen en aan andere bestekseisen”?

5. Heeft het college een nieuwe deadline gesteld aan Arriva voor de inzet van een busvloot die geheel voldoet aan de bestekseisen? Zo nee, waarom niet? Zo ja, wat is de datum van deze deadline?