SP en D66 uit Commissie Beleidsevaluatie

6 maart 2009

SP en D66 uit Commissie Beleidsevaluatie

De weigering van CDA en VVD om ook maar een beetje tegemoet te komen aan de vraag van een flink deel van de Statenleden uit de commissie Beleidsevaluatie (cie BE) om meer zeggenschap te krijgen over de keuze van de onderzoeksonderwerpen, laat D66 en SP onder de gegeven omstandigheden geen andere keus dan hun leden uit de commissie terug te trekken.

Of hiermee de basis wegvalt onder de hele commissie is even afwachten. Nu blijven drie vertegenwoordigers van de coalitiepartijen over als vertegenwoordigers van Provinciale Staten in de cie BE. Die uitgeklede commissie heeft ook nog eens groen licht gekregen om de reconstructie te onderzoeken.

De vraag is nu wat de PvdA doet. De sociaal-democraten schaarden zich achter SP en D66 voor wat betreft de overtuiging dat onafhankelijkheid van de onderzoekscommissie beter gewaarborgd is als de cie BE voortaan zélf de onderwerpen van onderzoek bepaalt.

Coalitiepartijen CDA en VVD lieten er geen misverstand over bestaan dat de commissie door kan gaan met haar werk. Voor de SP-fractie is er nu geen basis meer voor een onafhankelijk opererende onderzoekscommissie nu enkel nog coalitiepartijen leden afvaardigen.

SP-fractievoorzitter Nico Heijmans vond het onbegrijpelijk dat het zo ver moest komen: "Het niet instemmen met het onderzoeksvoorstel in december werd als een motie van wantrouwen tegen de commissieleden ervaren. Door te regelen dat de commissie zélf haar onderzoeks-onderwerpen bepaalt, had de commissie door kunnen gaan met het Statenbreed gewaardeerde werk."

Blog Ron van Zeeland 'Exit beleidsevaluatie'