Commissie overwegend positief over SP initiatief: Kunst met een kleine “k” voor een grote “J”

9 maart 2009

Eindelijk was het dan zo ver. Nadat het initiatiefvoorstel 13 februari niet besproken kon worden ( VVD en CDA wilden het eerst in de commissie behandelen) stond het wel vrijdag 6 maart op de agenda voor commissiebehandeling.

Waar ging het ook al weer over?
De bedoeling is dat de Provincie een wedstrijd uitschrijft om VMBO/MBO-leerlingen uit te nodigen een kunstwerkstuk te maken wat met een bepaald thema te maken heeft. Dat thema heeft dan te maken met het museum waar uiteindelijk die kunst geëxposeerd wordt. Maar voordat het zover is mogen de leerlingen eerst zelf op hun school een expositie organiseren van de kunst die ze gemaakt hebben. Natuurlijk moet er een jury aan te pas komen om kunstwerken te selecteren die in een “echt” museum komen te hangen. Zo hebben medewerkers van verschillende Musea al toegezegd dat ze daar aan mee willen werken. Ook de docenten van scholen en de jongeren zelf zijn enthousiast.
Op de commissievergadering waren veel vragen, maar toch zijn inmiddels de meeste fracties ervan overtuigd dat het een goed initiatief is. Nu maar hopen dat het in de Statenvergadering van 20 maart door de meerderheid gesteund wordt.
Als extra prikkel voor de leerlingen krijgt de klas van de leerling die wint een cultureel reisje aangeboden. En wie wil dat nu niet?

Marijke Kamphorst
SP-Statenlid