SP vindt doorgaan met commissie Beleidsevaluatie zinloos

24 januari 2009

SP vindt doorgaan met commissie Beleidsevaluatie zinloos

Na ruime bedenktijd heeft SP-Statenlid Ron van Zeeland besloten zich terug te trekken als lid van de commissie Beleidevaluatie. Aanleiding hiertoe is het feit dat Van Zeeland van mening is dat de commissie Beleidsevaluatie niet onafhankelijk kan functioneren op de huidige wijze.

Ron van Zeeland: "Het lijkt er een beetje op alsof de commissie geen onderzoek mag doen naar onderwerpen die politiek al te gevoelig liggen."

Het niet accepteren van de reconstructie als onderzoeksdoel door een meerderheid van CDA en VVD, wordt door Van Zeeland als een motie van wantrouwen aan het adres van de commissie ervaren.

De SP-fractie respecteert het standpunt van Van Zeeland en zal geen vervanger voordragen voor de commissie. Dit zou het einde kunnen betekenen van de commissie Beleidsevaluatie. Dit zou op zich te betreuren zijn. De SP-fractie zou bereid zijn een nieuw lid voor te dragen als de commissie de bevoegdheid krijgt haar eigen onderzoeksonderwerpen te bepalen. De SP-fractie zal hierover met nadere voorstellen komen.