SP Statenfractie stelt vragen over bomenkap Bossche museumcluster.

14 januari 2009

SP Statenfractie stelt vragen over bomenkap Bossche museumcluster.

In ’s-Hertogenbosch is hoe om te gaan met de oude bomen in de museumtuin van het Noordbrabants Museum (NbM) al geruime tijd onderwerp van discussie, nu het Stedelijke Museum ’s-Hertogenbosch (SM’s) met het NbM een cluster gaat vormen. Ron van Zeeland van de Sp Statenfractie Noord-Brabant heeft de volgende vragen over het museumcluster en de ruimtelijke inpassing hiervan aan het college van Gedeputeerde Staten gesteld:

1. Van wanneer dateren de plannen om tot een zogenaamd museumcluster te komen en van wie kwam het initiatief hiertoe?
2. Wat is de rol van de Provincie/GS m.b.t. het museumcluster? Wat is de (provinciale) argumentatie achter het idee om de twee musea te clusteren?
3. Is uw College op de hoogte van aangrenzende stedelijke plannen rond de Zuidwal?
4. Bent u het met ons eens dat indien een clustering onontkoombaar is, nieuwbouw buiten de museumtuin meer voor de hand ligt?
5. Van wanneer dateert de Provinciale Cultuurhistorische Waardenkaart met daarop o.a. historisch groen en waarop is deze gebaseerd? Is de kaart nog actueel?
6. Wat is de rol van de Provincie als eigenaar van de grond en de bomen betreffende de nieuwbouw in de museumtuin?
7. Bent u bereid met de gemeente ’s-Hertogenbosch alle opties v.w.b. uitbreiding van de musea te bespreken, waaronder de optie om het aangrenzende voormalige KPN-terrein bij de plannen te betrekken?
8. In hoeverre kunt u de kap van enkele zeer oude en waardevolle bomen (waaronder één van de Cultuurhistorische Waardenkaart) rijmen met het Provinciale beleid inzake Historisch Groen en het tegengaan van fijn stof in stedelijk gebied?
9. Wat klopt er van de bewering dat GS niet over zal gaan tot het kappen van bomen in de museumtuin voordat de bouwvergunning definitief is?