Actie tegen verkoop Essent ludiek geopend

19 januari 2009

Actie tegen verkoop Essent ludiek geopend

Nico Heijmans, omringd door pers en SP'ers op zeepkist
Om 5 voor twaalf op 19 januari vond de echte aftrap plaats van de SP-campagne “Essent Verkopen? Zezijn nuts!”. Plaats van handeling: Het Essentgebouw aan het Willemsplein in Den Bosch. Vanaf 11.00 stroomden de actievoerders, veelal in rode SP-jassen toe vanaf het centraal station. Ondanks het slechte weer, regen en harde wind, en ondanks dat het een gewone werkdag was, waren er om 5 voor twaalf tussen de 100 en 150 actievoerders aanwezig. Vanuit het hele land kwamen ze, van Hoorn tot Maastricht, van Bergen op Zoom tot Assen.
En eerlijk is eerlijk, Essent deed niet flauw en betoonde zich een goede gastheer. De hele club werd uitgenodigd op het terrein van Essent waar een beetje beschutting was tegen de wind en de regen en er werd door het bedrijf zelfs koffie uitgedeeld!
De campagne is dan ook zeker niet bedoeld als een Aktie tegen het bedrijf, dat willen we juist behouden, maar richt zich vooral op de provinciale politiek.

Nadat SP statenlid Nico Heijmans de mensen welkom had geheten gaf hij het woord aan Agnes Kant die een scherp betoog hield voor het behoud van een nutsvoorziening als Essent in overheidshanden. Heeft de politiek dan niks geleerd van de kredietcrisis? En is er dan geen sprake van een energiecrisis, een klimaatcrisis? Juist de ontwikkelingen van de afgelopen tijd tonen aan dat er dingen zijn die je niet moet overlaten aan de vrije markt, waar winstbejag en korte termijn de boventoon voeren boven het belang van het algemene nut.

Als symbolische start van de campagne sloeg Agnes Kant vervolgens een bord in de tuin van het Essentgebouw met daarop de tekst “Publiek Bezit”.

Daarna was het opnieuw Agnes die als eerste een enorme handtekeningenlijst ondertekende.
Agnes en Nico met de handtekeningenlijst

Tot slot hield onze Brabantse SP fractievoorzitter Nico Heijmans een kort betoog waarin hij stelde dat leden van provinciale Staten zich eens wat bescheidener zouden moeten opstellen. Bij verkiezingen lukt het niet eens om de helft van de stemmers naar de stembus te krijgen, de mensen kijken je vragend aan als je ze vraagt wat die Provinciale Staten nou eigenlijk doen, terwijl aan de andere kant 70 tot 75% van de mensen vindt dat Essent niet verkocht zou moeten worden. Een beetje meer bescheidenheid en wat meer luisteren naar de mensen zou juist deze bestuurslaag niet misstaan!